• MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
link to OUR LADY of PERPETUAL HELP in SŁOMCZYN infoLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pw. św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
archidiecezja warszawska

  • św. ZYGMUNT
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
  • św. ZYGMUNT
    XIX w., feretron
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
  • św. ZYGMUNT
    XIX w., feretron
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
  • św. ZYGMUNT
    XIX w., feretron
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
  • św. ZYGMUNT
    XIX w., feretron
    kościół pw. św. Zygmunta, Słomczyn
    źródło: zbiory własne
LINK do Nu HTML Checker

pełna lista:

wyświetlKliknij by wyświetlić pełną listę

displayClick to display full list in English


Martyrologium duchowieństwa — Polska

XX w. (lata 1914 – 1989)

dane osobowe

wersja:

EnglishClick to display this bio in English

link to PERSONAL RECORD - ENGLISH VERSIONClick to display this bio in English
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    źródło: www.serafitki.com.pl
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    źródło: www.serafitki.pl
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    źródło: serafin.over-blog.fr
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Wyobrażenie współczesne
    źródło: poznan.wikia.com
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Wyobrażenie współczesne
    źródło: www.brewiarz.pl
    zasoby własne

status

błogosławiona

nazwisko

SZYMKOWIAK

imiona

Janina Ludwika

imiona zakonne

Maria Sancja

  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Posąg, Pawłowice
    źródło: commons.wikimedia.org
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Posąg, sanktuarium pw. bł. Sancji Szymkowiak, Poznań
    źródło: pojednanie2.blogspot.com
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Tablica na byłym nagrobku, kościół św. Rocha, Poznań
    źródło: pl.wikipedia.org
    zasoby własne
  • SZYMKOWIAK Janina Ludwika (s. Maria Sancja)
    Relikwiarz, kościół św. Rocha, Poznań
    źródło: www.listdochorych.win.pl
    zasoby własne

data beatyfikacji

18.08.2002

BEATIFICATION symbol

Jan Paweł II, papież RKwięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2014.09.21]

funkcja

siostra zakonna

wyznanie

Kościół łaciński (rzymskokatolicki) RKwięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2014.09.21]

zakon

Zgromadzenie Córek Matki Bożej Bolesnej CMBBwięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2013.08.10]

(i.e. Serafitki)

data i miejsce
śmierci

29.08.1942

DEATH symbol

Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]

szczegóły śmierci

W 1918‐1919 jej ojciec, były żołnierz Armii Cesarstwa Niemieckiego w czasie I wojny światowej, brał udział w wysiłkach o przyłączenie okolic Możdżanowa, gdzie mieszkał z rodziną, do odrodzonej Polski. Możdżanów należał wówczas do pow. Syców w pruskiej prowinzji niem. Provinz Schlessien (pl. prowincja Śląsk), i graniczył z niem. Provinz Posen (pl. prowincja Poznań), czyli Wielkopolską. Gdy 27.12.1918 wybuchło Powstanie Wielkopolskie i zakończyło się 16.02.1919 rozejmem w Trewirze, wymuszonym przez zwycięskie państwa Ententy, mocą którego wyznaczono granicę, której przekraczania „zabroniono wojskom niemieckim”, pozostawiając dużą część Wielkopolski poza ich wpływem, Możdżanów i okolice znalazły się na obszarze rozjemczym. Prawd. już wówczas agitował wśród mieszkańców okolicznych wiosek, by poparli Polskę. 28.06.1919 w Wersalu mocarstwa Ententy podpisały z Niemcami traktat pokojowy. W jednym z punktów przyznano Wielkopolskę państwu polskiemu, pozostawiając jednak wyznaczenie precyzyjnej linii granicznej międzynarodowej Komisji Delimitacyjnej. Komisja ta miała prawo decydować o kształcie granicy w pasie 12 km wokół linii granicznej opisanej w traktacie. Możdżanów znalazł się w obrębie owego pasa.

W nocy 03‐04.07.1919 niemieccy żołdacy niem. Grenzschutz Ost (pl. Straż Graniczna Wschód) — niemieckiej paramilitarnej, o charakterze terrorystycznym, formacji ochotniczej, zbrojnie przeciwstawiającej się odłączeniu terenów wschodnich od Niemiec — wrzucili do jego domu ręczne granaty. Dom uległ zniszczeniu. Doznała wówczas wstrząsu i przez trzy godziny była nieprzytomna. Rodzina zmuszona została — także nieustannymi groźbami — do opuszczenia Możdżanowa, ale wieś Komisja Delimitacyjna przyznała Polsce.

Po niemieckim najeździe na Rzeczpospolitą w 09.1939 i rozpoczęciu II wojny światowej, nie skorzystała z możliwości udania się do rodziny.

Po rozpoczęciu okupacji niemieckiej pozostała w nieopalanym domu zakonnym, zamienionym w areszt domowy, o głodzie, poddając się ciężkiej, przymusowej pracy narzuconej przez Niemców.

Pomagała zmuszanym do niewolniczej pracy w domu zakonnym jeńcom francuskim i angielskim.

Zachorowała na gruźlicę gardła i zginęła.

przyczyna śmierci

wycieńczenie i gruźlica

sprawstwo

Niemcy

miejsca i wydarzenia

Ribbentrop‐MołotowKliknij by przejść do opisu, Encykliki Piusa XIKliknij by przejść do opisu, Powstanie WielkopolskieKliknij by przejść do opisu

data i miejsce
urodzenia

10.07.1910

BIRTH symbol

Możdżanówdziś: gm. Sośnie, pow. Ostrów Wielkopolski, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2021.12.18]

rodzice

SZYMKOWIAK Augustyn
🞲 23.08.1876, Krzywińdziś: gm. Krzywiń, pow. Kościan, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.11.27]
🕆 ?, ?

MAN and WOMAN symbol

DUCHALSKA Marianna
🞲 15.08.1874, Krzywińdziś: gm. Krzywiń, pow. Kościan, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.11.27]
🕆 ?, ?

chrzest

31.07.1910

BAPTISM symbol

Kuźnica Czeszyckadziś: gm. Krośnice, pow. Milicz, woj. dolnośląskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2022.09.14]

kościół RK pw. św. Jana Chrzciciela

śluby zakonne

30.07.1938 (czasowe)
06.07.1942 (wieczyste)

szczegóły posługi

1938 – 1942

zakonnica — Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
⋄ Dom Prowincjonalny (przy ul. św. Rocha 13), Serafitki CMBB — wychowawczyni — m.in. w przedszkolu w Poznaniu–Naramowicach, nauczycielka, tłumaczka, furtianka, refektarka

od 29.07.1937 – 1938

nowicjat — Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
⋄ Dom Prowincjonalny (przy ul. św. Rocha 13), Serafitki CMBB

1936 – 1937

postulat — Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
⋄ Dom Prowincjonalny (przy ul. św. Rocha 13), Serafitki CMBB

27.06.1936

wstąpienie — Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
⋄ Dom Prowincjonalny (przy ul. św. Rocha 13), Serafitki CMBB

1934 – 1935

postulat — Montluçondziś: okr. Montluçon, dep. Allier, reg. Owernia‐Rodan‐Alpy, Francja
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2022.09.17]
⋄ Dom Macierzysty, Oblatki Serca Jezusa OCJ — rezygnacja po 7 miesiącach, na prośbę rodziny, i powrót do Polski

1928 – 1934

studentka — Poznańdziś: pow. Poznań miasto, woj. wielkopolskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
⋄ filologia romańska i prawo, Uniwersytet Poznański [i.e. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (od 1955) / Uniwersytet Poznański (1945‐1955, 1920‐1939) / Wszechnica Piastowska (1919‐1920) / Uniwersytet Polski (1918‐1919) / Akademia Królewska (1903‐1918)] — 1934 absolutorium i wyjazd do Francji w celu doskonalenia języka francuskiego przed złożeniem pracy końcowej i egzaminem magisterskim

miejsca i wydarzenia
opisy

Ribbentrop‐Mołotow: Ludobójczy rosyjsko‐niemiecki pakt przyjaźni między przywódcą rosyjskim Józefem Stalinem i niemieckim Adolfem Hitlerem, podpisany 23.08.1939 w Moskwie przez ministrów spraw zagranicznych Rosji — Wiaczesława Mołotowa — i Niemiec — Joachima von Ribbentropa — który sankcjonował i był bezpośrednią przyczyną niemieckiego i rosyjskiego najazdu na Polskę i rozpoczęcia II wojny światowej w 09.1939. W sensie politycznym pakt był próbą przywrócenia status quo ante sprzed 1914, z jednym wyjątkiem, a mianowicie „handlową” wymianą tzw. „Królestwa Polskiego”, wchodzącego w 1914 w skład Imperium Rosyjskiego, na Galicję Wschodnią (dzisiejszą zachodnią Ukrainę), w 1914 należącą do Imperium Austro‐Węgierskiego. Galicję, ze Lwowem, mieli przejąć Rosjanie, „Królestwo Polskie” — pod nazwą Generalnego Gubernatorstwa — Niemcy. Wybuchła w rezultacie „wojna była jedną z największych w historii klęsk i dramatów ludzkości, bo dwie ateistyczne i antychrześcijańskie ideologie: narodowego i międzynarodowego socjalizmu, odrzuciły Boga i Jego piąte przykazanie Dekalogu: Nie zabijaj!” (abp Stanisław Gądecki, 01.09.2019). Ustalenia paktu — wsparte zdradą formalnych sojuszników Polski, Francji i Niemiec, które 12.09.1939 na wspólnej konferencji w Abbeville, zdecydowały o nieudzielaniu pomocy zaatakowanej Polsce i niepodejmowaniu działań zbrojnych wobec Niemiec (co było złamaniem zobowiązań traktatowych z Polską) — zostały sprecyzowane 28.09.1939 w traktacie „o granicach i przyjaźni Niemcy‐Rosja”, podpisanym przez tych samych zbrodniarzy. Jednym z jego ustaleń było podzielenie się strefami wpływów w środkowej i wschodniej Europie oraz IV rozbiór Polski. W jednym z tajnych aneksów zapisano: „Obie strony nie będą tolerować na swych terytoriach jakiejkolwiek polskiej propagandy, która dotyczy terytoriów drugiej strony. Będą one tłumić na swych terytoriach wszelkie zaczątki takiej propagandy i informować się wzajemnie w odniesieniu do odpowiednich środków w tym celu”. Skutkiem porozumień była seria spotkań między ludobójczymi organizacjami — niemieckim Gestapo i rosyjskim NKWD, na których dyskutowano koordynację wysiłków w celu eksterminacji polskiej inteligencji i warstw przywódczych (w Niemczech zwane «Intelligenzaktion», w Rosji przyjęła formę zbrodni katyńskiej). Skutkiem porozumień była śmierć setek tysięcy polskiej inteligencji, w tym tysięcy przedstawianych kapłanów, i dziesiątków milionów zwykłych ludzi. Skutki tej rosyjsko‐niemieckiej umowy trwały do 1989, a i dziś są odczuwalne. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.09.30]
)

Encykliki Piusa XI: Wobec powstania w Europie dwóch systemów totalitarnych, które zdawały się ze sobą konkurować, acz więcej było między nimi podobieństw niż sprzeczności, papież Pius XI wydał w 03.1937 (w ciągu 5 dni) dwie encykliki. W wydanej 14.03.1938 „Mit brennender Sorge” (pl. „Z palącą troską”) potępił narodowy socjalizm panujący w Niemczech. Pisał: „Kto idąc za wierzeniami starogermańsko — przedchrześcijańskimi, na miejsce Boga osobowego stawia różne nieosobowe fatum, ten przeczy mądrości Bożej i Opatrzności […], kto wynosi ponad skalę wartości ziemskie: rasę albo naród, albo państwo, albo ustrój państwa, przedstawicieli władzy państwowej albo inne podstawowe wartości ludzkiej społeczności, […] i czyni z nich najwyższą normę wszelkich wartości, także religijnych, i oddaje się im bałwochwalczo, ten […] daleki jest od prawdziwej wiary w Boga i od światopoglądu odpowiadającego takiej wierze”. 19.03.1937 wydał „Divini Redemptoris” (pl. „Boski Odkupiciel”), w której poddał krytyce komunizm rosyjski, materializm dialektyczny i teorię walki klas. Pisał: „Komunizm pozbawia człowieka wolności, a więc duchowej podstawy wszelkich norm życiowych. Odbiera osobie ludzkiej całą jej godność i wszelkie moralne oparcie, z którego pomocą mogłaby się przeciwstawić naporowi ślepych namiętności […] To nowa ewangelia, którą bolszewicki i bezbożny komunizm głosi jako orędzie zbawienia i odkupienia ludzkości”… Pius XI domagał się poddania stanowionego prawa ludzkiego naturalnemu prawu Bożemu, zalecał wcielanie w życie ideału państwa i społeczeństwa chrześcijańskiego, i wzywał katolików do oporu. Dwa lata później narodowo socjalistyczne Niemcy i komunistyczna Rosja porozumiały się i wywołały II wojnę światową. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2023.05.28]
, pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2023.05.28]
)

Powstanie Wielkopolskie: Powstanie polskich mieszkańców byłej niemieckiej niem. Posen Provinz (pl. Prowincja Poznańska) na przełomie lat 1918‐1919 — po abdykacji 09.11.1918 niemieckiego cesarza Wilhelma II Hohenzollerna; po rozejmie i zawieszeniu broni między Aliantami a Niemcami podpisanym 11.11.1918 w wagonie sztabowym w Compiègne, w kwaterze marszałka Francji Ferdynanda Focha — co oznaczało de facto zakończenie I wojny światowej — przeciwko powstałej na gruzach Cesarstwa Niemieckiego niemieckiej Republice Weimarskiej, z zamiarem przyłączenia ziem zaboru pruskiego do Rzeczypospolitej. Odrodzona 11.11.1918 Rzeczpospolita początkowo formalnie obejmowała bowiem tylko tzw. niem. Königreich Polen (pl. Królestwo Polskie), czyli terytorium do 1915 znajdujące się pod zaborem rosyjskim, a następnie pod kontrolą Państw Centralnych (Niemiec i Austro–Węgier), nie obejmując aliści zaboru pruskiego. Rozpoczęte 27.12.1918 w Poznaniu i zakończone 16.02.1919 paktem rozejmowym w Trewirze, wymuszonym przez zwycięskie państwa Ententy, w którym znalazły się postanowienia nakazujące Niemcom zaprzestania działań przeciw Polsce i, co istotne, uznano polską powstańczą Armię Wielkopolską za sprzymierzone siły zbrojne Ententy. De facto okazało się polskim zwycięstwem, potwierdzonym w głównym traktacie pokojowym po I wojnie światowej, traktacie wersalskim z 28.06.1919, który w życie wszedł 10.01.1920 i w którym większość ziem zaboru pruskiego uznano za polskie. Udział w Powstaniu wzięło wielu polskich kapłanów, zarówno jako kapelanów oddziałów powstańczych, jak i członków i przywódców nowych władz polskich na terenach objętych Powstaniem. W 1939, po najeździe niemieckim na Polskę i rozpoczęciu II wojny światowej ci kapłani byli szczególnie prześladowani przez Niemców i w większości zamordowani. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
)

źródła

osobowe:
www.vatican.vaKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.08.10]
, pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.08.10]
, www.brewiarz.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]

pierwotnych (oryginalnych) zdjęć:
www.serafitki.com.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, www.serafitki.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, serafin.over-blog.frKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, poznan.wikia.comKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, www.brewiarz.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, commons.wikimedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, pojednanie2.blogspot.comKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2016.08.14]
, pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2014.01.06]
, www.listdochorych.win.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2014.01.06]

LIST do KUSTOSZA/ADMINISTRATORA

Jeśli na Pana/Pani urządzeniu działa klient programu pocztowego — taki jak Mozilla Thunderbird, Windows Mail czy Microsoft Outlook, opisanych m.in. WikipediiPatrz:
pl.wikipedia.org
 — proszę spróbować wybierając link poniżej:

LIST do KUSTOSZA/ADMINISTRATORAKliknij i spróbuj wywołać własnego klienta poczty E–majlowej

Jeśli natomiast Pan/Pani nie posiada takowego klienta na swoim urządzeniu lub powyższy link nie jest aktywny proszę wysłać Emajl do Kustosza/Administratora za pomocą używanego przez Pana/Panią konta — w stosowanym programie do wysyłania korespondencji — na poniższy adres:

ADRES EMAJL

jako temat podając:

MARTYROLOGIUM: SZYMKOWIAK Janina Ludwika

Powrót do przeglądania życiorysu:

kliknij by powrócić do życiorysuKliknij by powrócić do życiorysu