Rzymskokatolicka Parafia
pw. św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
archidiecezja warszawska
pełna lista:
wyświetlKliknij by wyświetlić pełną listę
przeszukujKliknij by wyświetlić listę z selekcją kategorii
displayClick to display full list in English
searchClick to display selectable list in English
Martyrologium duchowieństwa — Polska
XX w. (lata 1914 – 1989)
dane osobowe
nazwisko
NIEDZIAŁEK
imiona
Jan
funkcja
kapłan diecezjalny
wyznanie
Kościół łaciński (rzymskokatolicki) RKwięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2014.09.21]
diecezja / prowincja
diecezja siedleckawięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.09.18]
ordynariat polowy Wojska Polskiegowięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2014.12.20]
akademickie wyróżnienia
doktor filozofii
doktor teologii
data i miejsce
śmierci
12.02.1943
lasy Chojnowskiek. Stefanowa
dziś: gm. Piaseczno, pow. Piaseczno, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
alt. daty i miejsca
śmierci
13.02.1942
szczegóły śmierci
Po najeździe niemieckim i rosyjskim na Polskę w 09.1939 i rozpoczęciu II wojny światowej, po rozpoczęciu okupacji niemieckiej, wydalony 23‐25.11.1939, wraz z wszystkimi profesorami i klerykami, z budynku Seminarium Duchownego w Janowie Podlaskim.
Seminarium zaprzestało działalności.
Objął stanowisko wikariusza w Żelechowie.
Tam nawiązał kontakt z konspiracyjną organizacją Stronnictwa Narodowego SN i jej zbrojnym ramieniem, Narodową Organizacją Wojskową NOW.
Po przeniesieniu w 1941 do Siedlec, gdzie został profesorem konspiracyjnego Seminarium Duchownego swojej diecezji, kontynuował posługę jako kapelan konspiracyjnej Komendy Okręgowej NOW i kierownik Okręgowego Wydziału Propagandy konspiracyjnego SN.
Prowadził kolportaż narodowych pism podziemnych, m.in. „Walki”.
Był jednym z inicjatorów prowadzenia dywersji propagandowej wśród żołnierzy armii włoskiej, stacjonujących w Siedlcach.
W 2. połowie 1942 brał udział w rozmowach, które miały doprowadzić do scalenia jednostek NOW z konspiracyjną Armią Krajową AK, w ramach Polskiego Państwa Podziemnego.
Aresztowany przez Niemców 16.01.1943 podczas łapanki w pociągu, gdy wracał z Warszawy.
Niemcy rozpoczęli przeszukiwania na stacji Mrozy i znaleźli jego bagaż, zawierający konspiracyjne wydawnictwa — na stacji w Siedlcach, pragnąc uchronić innych podróżnych przed konsekwencjami, przyznał się do jego własności.
Więziony w Siedlcach.
Torturowany.
Następnie po tygodniu przewieziony do więzienia Pawiak w Warszawie.
Przesłuchiwany w siedzibie Gestapo przy ul. Szucha — ponownie torturowany.
Nie wydał nikogo.
Zamordowany w zbiorowej egzekucji 70 Polaków — w odwecie za strzelaninę po wykryciu tajnej drukarni należącej do Narodowych Sił Zbrojnych NSZ.
O egzekucji Niemcy poinformowali wywieszając na ulicach Warszawy obwieszczenie z datą 12.02.1943.
alt. szczegóły śmierci
Po zakończeniu działań zbrojnych II wojny światowej zwłoki 24‐25.06.1948 przeniesione zostały na cmentarz–mauzoleum w Palmirach k. Warszawy.
przyczyna śmierci
zbiorowy mord
sprawstwo
Niemcy
miejsca i wydarzenia
PalmiryKliknij by przejść do opisu, lasy ChojnowskieKliknij by przejść do opisu, Warszawa (Al. Szucha)Kliknij by przejść do opisu, PawiakKliknij by przejść do opisu, ŁapankaKliknij by przejść do opisu, GeneralgouvernementKliknij by przejść do opisu, Ribbentrop‐MołotowKliknij by przejść do opisu, Encykliki Piusa XIKliknij by przejść do opisu
data i miejsce
urodzenia
22.12.1907
Żeliszewdziś: Żeliszew Podkościelny i Żeliszew Duży, gm. Kotuń, pow. Siedlce, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2022.01.28]
prezbiterat (święcenia)
ordynacja
02.08.1931 (katedra siedleckawięcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2021.07.04])
szczegóły posługi
1941 – 1943
kuratus/rektor/ekspozyt — Siedlcedziś: pow. Siedlce miasto, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ kaplica RK (oratorium Sodalicji Pracownic Katolickich „Jedność” p.w. św. Teresy od Dzieciątka Jezu) ⋄ parafia katedralna RK pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny ⋄ dekanat RK Siedlcedziś: pow. Siedlce miasto, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31]
1941 – 1943
profesor — Siedlcedziś: pow. Siedlce miasto, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ konspiracyjne Seminarium Duchowne — wykładowca filozofii chrześcijańskiej
1939 – 1941
wikariusz — Żelechówdziś: gm. Żelechów, pow. Garwolin, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2022.06.13] ⋄ parafia RK pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie ⋄ dekanat RK Żelechówdziś: gm. Żelechów, pow. Garwolin, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2022.06.13]
1932 – 1939
profesor — Janów Podlaskidziś: gm. Janów Podlaski, pow. Biała Podlaska, woj. lubelskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ Seminarium Duchowne — także: prefekt (ok. 1935‐1937), sekretarz (ok. 1938‐1939)
1938 – ok. 1939
sędzia prosynodalny — Siedlcedziś: pow. Siedlce miasto, woj. mazowieckie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ Biskupi Sąd Diecezjalny
członkostwo — Zarząd, Okręg Stronnictwa Narodowego
1927 – 1932
doktorant — Rzymdziś: prow. Rzym, reg. Lacjum, Włochy
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ filozofia i teologia, Wydział Teologiczny, „Gregorianum” [i.e. łac. Pontificia Universitas Gregoriana (pl. Papieski Uniwersytet Gregoriański)] — rozprawa doktorska z filozofii, publiczna obrona 14.01.1929, rozprawa doktorska z teologii, publiczna obrona 1932; rezydent: Papieskie Kolegium Polskie (łac. Pontificium Collegium Polonorum) przy Via dei Maroniti 27
1926 – 1927
student — Rzymdziś: prow. Rzym, reg. Lacjum, Włochy
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ teologia, Wydział Teologiczny, „Gregorianum” [i.e. łac. Pontificia Universitas Gregoriana (pl. Papieski Uniwersytet Gregoriański)] — rezydent: Papieskie Kolegium Polskie (łac. Pontificium Collegium Polonorum) przy Via dei Maroniti 22, przy Kwirynale
1925 – 1926
student — Janów Podlaskidziś: gm. Janów Podlaski, pow. Biała Podlaska, woj. lubelskie, Polska
więcej na
pl.wikipedia.org
[dostęp: 2020.07.31] ⋄ filozofia i teologia, Seminarium Duchowne
miejsca i wydarzenia
opisy
Palmiry: Między 12.1939 a 07.1941 Niemcy — ludobójcze SS i niem. Schutzpolizei (pl. policja prewencyjna), i.e. tzw. Schupo — w masowych egzekucjach, zamordowali w Palmirach, 1,700‐2,200 Polaków z Warszawy, głównie inteligencji, w ramach «AB‐aktion», a także Żydów. Pierwsze egzekucje miały miejsce 07‐08.12.1939 (70+80 osób). W największych zamordowano: 26.02.1940 — ok. 190; 02.04.1940 — ok. 100. Skazańców przywożono na miejsce straceń samochodami ciężarowymi, zazwyczaj o świcie. Na miejscu straceń odbierano im bagaż. Czasami krępowano lub zawiązywano oczy. Następnie prowadzono na skraj wykopanych dołów i tam rozstrzeliwano ogniem broni maszynowej. Dających oznaki życia dobijano strzałami z broni krótkiej. Doły zasypywano i obsadzano młodnikiem sosnowym. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2021.12.19])
lasy Chojnowskie: Miejsce zbiorowych egzekucji polskich więźniów w 01‐02.1943. Niemcy rozstrzelali tam ok. 109 osób, głównie z Warszawy, w ramach zorganizowanej akcji terroru na przełomie 1942/1943. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2021.12.19])
Warszawa (Al. Szucha): W budynku ul. Jana Chrystiana Szucha 25 w Warszawie — wówczas części okupacyjnego Generalnego Gubernatorstwa — w centrum tzw. dzielnicy policyjnej (ze statusem niem. „Nur für Deutsche” — pl. „Tylko dla Niemców”), od 07.10.1939 siedziby niem. Der Kommandeur Sicherheitspolizei und des Sicherheitsdienst für den Distrikt Warschau (pl. Urząd Komendanta Policji Bezpieczeństwa i Służby Bezpieczeństwa dystryktu warszawskiego), Niemcy zorganizowali siedzibę warszawskiej niem. Geheime Staatspolizei (pl. Tajna Policja Państwowa), czyli Gestapo. W suterenie urządzono niem. Hausgefängnis (pl. więzienie śledcze). Do Gestapo przywożono więźniów z warszawskich więzień, głównie z Pawiaka (dwa razy dziennie) na przesłuchania. Stosowano tortury — „bicie (pałką, pejczem, gumą, żelaznymi drągami, kolbami pistoletów), kopanie, szczucie psami, przypalanie papierosami lub żelaznym prętem (szczególnie twarzy, pięt i jamy brzusznej), miażdżenie palców i genitaliów, wieszanie na skutych z tyłu rękach (tzw. słupek), łamanie kości, wybijanie przednich zębów, uszkadzanie gałek ocznych, duszenie maską przeciwgazową z uszkodzonym pochłaniaczem, drażnienie prądem elektrycznym, wlewanie wody do nosa przy zakneblowanych ustach, zanurzanie głowy więźnia w wiadrze z wodą i trzymanie jej tam aż do wystąpienia objawów uduszenia, wyrywanie paznokci oraz wbijanie pod nie stalowych igieł” (Wikipedia). Torturowano na oczach najbliższych. Katowano nawet kobiety w zaawansowanej ciąży. W czasie Powstania Warszawskiego w gmachu dokonywano masowych egzekucji Polaków. Ilość ofiar — nieznana (w 06.1946 z piwnicy budynków przy Al. Szucha wywieziono 5.5 tony prochów i kości ludzkich). (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2019.02.02])
Pawiak: Więzienie śledcze w Warszawie, zbudowane przez zaborcę rosyjskiego w latach 1830‐1835. W latach zaboru rosyjskie więzienie śledcze, zarówno kryminalne, jak i polityczne. W czasie II wojny światowej i okupacji niemieckiej, największe niemieckie więzienie w Generalnym Gubernatorstwie. Początkowo podlegało Wydziałowi Sprawiedliwości Urzędu Generalnego Gubernatorstwa, a od 03.1940 niem. Sicherheitspolizei und des Sicherheitsdienst (pl. Policja Bezpieczeństwa i Służba Bezpieczeństwa) Dystryktu Warszawskiego — w szczególności niemieckiej Tajnej Policji Politycznej Gestapo. Na Pawiaku przetrzymywano stale ok. 3,000 więźniów, z czego ok. 2,200 na oddziale męskim i ok. 800 na oddziale kobiecym (tzw. Serbia) — przy „pojemności” ok. 1000 więźniów. W sumie w latach 1939‐1944 przez więzienie przeszło ok. 100,000 więźniów, z czego ok. 37,000 Niemcy zamordowali w egzekucjach — od 10.1943 więźniów Pawiaka mordowano w jawnych egzekucjach na ulicach Warszawy (niekiedy kilka razy dziennie) — w czasie przesłuchań, w celach albo „szpitalu” więziennym, a ok. 60,000 wywieziono w 95 transportach do obozów koncentracyjnych (głównie KL Auischwitz), innych miejsc odosobnienia lub do pracy przymusowej. Więzienie Niemcy zburzyli w czasie Powstania Warszawskiego 08‐10.1944. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.08.10])
Łapanka: Zatrzymywanie przez Niemców na ulicach okupowanych polskich miast większej liczby przypadkowych przechodniów w celu uwięzienia ich (co niekiedy kończyło się publicznymi egzekucjami), przesiedlenia, umieszczenia w obozach koncentracyjnych bądź skierowania na przymusowe roboty do Niemiec. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.04.18])
Generalgouvernement: Po polskiej klęsce w kampanii 09.1939, będącej rezultatem paktu Ribbentrop‐Mołotow i stanowiącej pierwszy etap II wojny światowej, i rozpoczęciu w części Polski okupacji niemieckiej (w drugiej, wschodniej części Polski rozpoczęła się okupacja rosyjska), Niemcy podzielili okupowane polskie terytorium na pięć głównych rejonów. W dwóch z nich utworzyli nowe niemieckie prowincje, dwie wcielili do innych prowincji. Natomiast piąta część potraktowana została odrębnie, i w sensie politycznym odtwarzać miała niemiecki pomysł z 1915 (po klęsce Rosjan w bitwie pod Gorlicami w 05.1915 w czasie I wojny światowej) utworzenia polskiej enklawy w ramach Niemiec. Nielegalna w sensie prawa międzynarodowego, i.e. konwencji haskiej, i publicznego, zarządzana przez Niemców wedle odrębnych praw — specjalnie ustanowionych dla polskich niem. Untermenschen (pl. podludzie) — do czasu ofensywy rosyjskiej w 1945 stanowiła niem. Großdeutschland (pl. Wielkie Niemcy). Do 31.07.1940 zwana formalnie niem. Generalgouvernement für die besetzten polnischen Gebiete (pl. Generalne Gubernatorstwo dla okupowanych ziem polskich) — później już tylko niem. Generalgouvernement (pl. Generalne Gubernatorstwo), tak jak w latach 1915‐1918. Od 07.1941, czyli po niemieckim ataku 22.06.1941 na uprzedniego sojusznika Rosjan, w jego skład wchodził też dystrykt Galicja, czyli polskie przedwojenne południowo–wschodnie województwa. Wobec Polaków i Żydów stosowano specjalne prawo karne, umożliwiające dowolne wymierzanie kary śmierci niezależnie od wieku „sprawcy”, sankcjonujące stosowanie odpowiedzialności zbiorowej. Po zakończeniu działań zbrojnych II wojny światowej rząd niem. Generalgouvernement uznano za organizację przestępczą, a jego przywódcę, gubernatora Hansa Franka, za zbrodniarza i stracono. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.12.04])
Ribbentrop‐Mołotow: Ludobójczy rosyjsko‐niemiecki pakt przyjaźni między przywódcą rosyjskim Józefem Stalinem i niemieckim Adolfem Hitlerem, podpisany 23.08.1939 w Moskwie przez ministrów spraw zagranicznych Rosji — Wiaczesława Mołotowa — i Niemiec — Joachima von Ribbentropa — który sankcjonował i był bezpośrednią przyczyną niemieckiego i rosyjskiego najazdu na Polskę i rozpoczęcia II wojny światowej w 09.1939. W sensie politycznym pakt był próbą przywrócenia status quo ante sprzed 1914, z jednym wyjątkiem, a mianowicie „handlową” wymianą tzw. „Królestwa Polskiego”, wchodzącego w 1914 w skład Imperium Rosyjskiego, na Galicję Wschodnią (dzisiejszą zachodnią Ukrainę), w 1914 należącą do Imperium Austro‐Węgierskiego. Galicję, ze Lwowem, mieli przejąć Rosjanie, „Królestwo Polskie” — pod nazwą Generalnego Gubernatorstwa — Niemcy. Wybuchła w rezultacie „wojna była jedną z największych w historii klęsk i dramatów ludzkości, bo dwie ateistyczne i antychrześcijańskie ideologie: narodowego i międzynarodowego socjalizmu, odrzuciły Boga i Jego piąte przykazanie Dekalogu: Nie zabijaj!” (abp Stanisław Gądecki, 01.09.2019). Ustalenia paktu — wsparte zdradą formalnych sojuszników Polski, Francji i Niemiec, które 12.09.1939 na wspólnej konferencji w Abbeville, zdecydowały o nieudzielaniu pomocy zaatakowanej Polsce i niepodejmowaniu działań zbrojnych wobec Niemiec (co było złamaniem zobowiązań traktatowych z Polską) — zostały sprecyzowane 28.09.1939 w traktacie „o granicach i przyjaźni Niemcy‐Rosja”, podpisanym przez tych samych zbrodniarzy. Jednym z jego ustaleń było podzielenie się strefami wpływów w środkowej i wschodniej Europie oraz IV rozbiór Polski. W jednym z tajnych aneksów zapisano: „Obie strony nie będą tolerować na swych terytoriach jakiejkolwiek polskiej propagandy, która dotyczy terytoriów drugiej strony. Będą one tłumić na swych terytoriach wszelkie zaczątki takiej propagandy i informować się wzajemnie w odniesieniu do odpowiednich środków w tym celu”. Skutkiem porozumień była seria spotkań między ludobójczymi organizacjami — niemieckim Gestapo i rosyjskim NKWD, na których dyskutowano koordynację wysiłków w celu eksterminacji polskiej inteligencji i warstw przywódczych (w Niemczech zwane «Intelligenzaktion», w Rosji przyjęła formę zbrodni katyńskiej). Skutkiem porozumień była śmierć setek tysięcy polskiej inteligencji, w tym tysięcy przedstawianych kapłanów, i dziesiątków milionów zwykłych ludzi. Skutki tej rosyjsko‐niemieckiej umowy trwały do 1989, a i dziś są odczuwalne. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.09.30])
Encykliki Piusa XI: Wobec powstania w Europie dwóch systemów totalitarnych, które zdawały się ze sobą konkurować, acz więcej było między nimi podobieństw niż sprzeczności, papież Pius XI wydał w 03.1937 (w ciągu 5 dni) dwie encykliki. W wydanej 14.03.1938 „Mit brennender Sorge” (pl. „Z palącą troską”) potępił narodowy socjalizm panujący w Niemczech. Pisał: „Kto idąc za wierzeniami starogermańsko — przedchrześcijańskimi, na miejsce Boga osobowego stawia różne nieosobowe fatum, ten przeczy mądrości Bożej i Opatrzności […], kto wynosi ponad skalę wartości ziemskie: rasę albo naród, albo państwo, albo ustrój państwa, przedstawicieli władzy państwowej albo inne podstawowe wartości ludzkiej społeczności, […] i czyni z nich najwyższą normę wszelkich wartości, także religijnych, i oddaje się im bałwochwalczo, ten […] daleki jest od prawdziwej wiary w Boga i od światopoglądu odpowiadającego takiej wierze”. 19.03.1937 wydał „Divini Redemptoris” (pl. „Boski Odkupiciel”), w której poddał krytyce komunizm rosyjski, materializm dialektyczny i teorię walki klas. Pisał: „Komunizm pozbawia człowieka wolności, a więc duchowej podstawy wszelkich norm życiowych. Odbiera osobie ludzkiej całą jej godność i wszelkie moralne oparcie, z którego pomocą mogłaby się przeciwstawić naporowi ślepych namiętności […] To nowa ewangelia, którą bolszewicki i bezbożny komunizm głosi jako orędzie zbawienia i odkupienia ludzkości”… Pius XI domagał się poddania stanowionego prawa ludzkiego naturalnemu prawu Bożemu, zalecał wcielanie w życie ideału państwa i społeczeństwa chrześcijańskiego, i wzywał katolików do oporu. Dwa lata później narodowo socjalistyczne Niemcy i komunistyczna Rosja porozumiały się i wywołały II wojnę światową. (więcej na: pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2023.05.28], pl.wikipedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2023.05.28])
źródła
osobowe:
www.genealogia.okiem.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2012.11.23], www.polacyizydzi.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.02.15], echokatolickie.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.02.15], www.echokatolickie.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.08.10]
pierwotnych (oryginalnych) zdjęć:
echokatolickie.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2013.02.15], www.siedlce-zwiedzanie.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.05.09], www.siedlce-zwiedzanie.plKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.05.09], commons.wikimedia.orgKliknij by spróbować wyświetlić stronę
[dostęp: 2015.05.09]
Jeśli na Pana/Pani urządzeniu działa klient programu pocztowego — taki jak Mozilla Thunderbird, Windows Mail czy Microsoft Outlook, opisanych m.in. w WikipediiPatrz:
pl.wikipedia.org — proszę spróbować wybierając link poniżej:
LIST do KUSTOSZA/ADMINISTRATORAKliknij i spróbuj wywołać własnego klienta poczty E–majlowej
Jeśli natomiast Pan/Pani nie posiada takowego klienta na swoim urządzeniu lub powyższy link nie jest aktywny proszę wysłać Emajl do Kustosza/Administratora za pomocą używanego przez Pana/Panią konta — w stosowanym programie do wysyłania korespondencji — na poniższy adres:
jako temat podając:
MARTYROLOGIUM: NIEDZIAŁEK Jan
Powrót do przeglądania życiorysu:
Kliknij by powrócić do życiorysu