O
Ruchu Światło-Życie
Założycielem
Ruchu Światło-Życie,
jest Sługa
Boży
ks.
Franciszek
Blachnicki
(1921-1987).
Ruch,
zwany też
Oazą Żywego
Kościoła,
jest
odpowiedzią
na
wezwanie
Soboru
Watykańskiego II,
do
odnowy
Kościoła.
Za akt
konstytutywny
uznajemy
zawierzenie
Ruchu
Niepokalanej
Matce Kościoła,
11
czerwca
1973
roku w
Krościenku
nad
Dunajcem,
przez
kardynała
Karola
Wojtyłę.
Nazwa
Ruchu wyraża
postawę
życiową
dojrzałego
chrześcijanina,
czyli
jedność
Bożego
światła
ze świadectwem
naszego
życia.
Do
takiej
postawy
dążą
członkowie
Ruchu,
którymi
są zarówno
dzieci,
młodzież
jak i
rodziny.
Gosia
Pawlak
Struktura
Ruchu
jest
zgodna
ze
strukturą
Kościoła,
małe
grupy do
których
należą
uczestnicy
Ruchu,
zasadniczo
tworzą
jego wspólnotę
w parafii.
Wspólnoty
Ruchu z
różnych
parafii
utrzymują
ze sobą
łączność
spotykając
się na
Dniach
Wspólnoty.
Znakiem
Ruchu Światło-Życie
jest
starochrześcijański
symbol
fos-zoe
(gr. słowa
światło-życie
splecione
literą
omega,
tworzące
krzyż).
Cel
Ruchu Światło-Życie,
czyli
wychowanie
nowego
człowieka,
jest osiągany
poprzez
realizację
programu
formacyjnego.
Każdy
uczestnik
Ruchu po
ewangelizacji,
prowadzącej
do przyjęcia
Jezusa
Chrystusa
jako
swego
Pana i Zbawiciela,
uczestniczy
w formacji
w grupie
uczniów
Jezusa (deuterokatechumenat)
a następnie
we wspólnocie
diakonijnej,
podejmując
konkretną
służbę
(diakonię)
w Kościele
i świecie.
Ewangelizacja
- katechumenat
- diakonia,
to trzy
etapy
drogi
formacyjnej
Ruchu Światło-Życie
na
wszystkich
poziomach
formacji.
Duchowość
Ruchu Światło-Życie
została
wyrażona
w dziesięciu
"Drogowskazach
Nowego
Człowieka":
JEZUS
CHRYSTUS
jest
moim Światłem
i Życiem
oraz
jedyną
Drogą
do Ojca;
Przyjąłem
Go jako
mojego
Pana i Zbawiciela;
oddaję
Mu swoje
życie,
aby nim
kierował.
NIEPOKALANA
jest dla
mnie
najdoskonalszym
wzorem
Nowego
Człowieka
oddanego
całkowicie
w Duchu
Świętym
Chrystusowi,
Jego słowu
i dziełu;
dlatego
oddaję
się
Jej,
rozważam
z Nią
w Różańcu
tajemnice
zbawienia
i naśladuję
Ją.
DUCH
ŚWIĘTY
namaścił
Jezusa;
dzięki
Chrystusowi
i ja
otrzymałem
Ducha Świętego,
który
sprawił,
że
narodziłem
się na
nowo do
życia
dziecka
Bożego
skierowanego
w miłości
i posłuszeństwie
ku Ojcu;
dlatego
chcę
prowadzić
życie w Duchu,
poddając
się
Jego
tchnieniu
i mocy.
KOŚCIÓŁ
- wspólnota
pielgrzymujących
ludu Bożego,
zjednoczona
z Ojcem
przez
Syna w Duchu
Świętym
jest
jedynym
środowiskiem
życia,
w którym
może
rozwijać
się
Nowy Człowiek;
chcę
wzrastać
coraz głębiej
w tę
braterską
wspólnotę
poprzez
żywą
komórkę
grupy w ramach
Kościoła
lokalnego,
który
jest
znakiem
i urzeczywistnieniem
Kościoła
powszechnego.
SŁOWO
BOŻE
stanie
się dla
mnie światłem
życia,
jeżeli
będę
podejmował
stały
wysiłek
zachowania
go, pójścia
za nim i czynienia
go słowem
życia;
chcę
karmić
się nim
jak
najczęściej
szczególnie
poprzez
osobiste
i wspólne
z braćmi
studiowanie
Pisma świętego.
MODLITWA
jest
oddechem
Nowego
Życia,
wielkim
przywilejem
i radością
Nowego
Człowieka,
źródłem
mocy i dziełem
Ducha Świętego
w nas;
dlatego
chcę być
wierny
praktyce
codziennego
Namiotu
Spotkania.
LITURGIA,
szczególnie
eucharystyczna,
jest
uprzywilejowanym
miejscem
spotkania
z Chrystusem
w Duchu
Świętym,
znakiem
objawiającym
i urzeczywistniającym
tajemnicę
Kościoła
- wspólnoty
oraz źródłem
i szczytem
jego życia;
dlatego
chcę
zawsze
jak
najpełniej
w niej
uczestniczyć,
a moim
zaszczytem
i radością
jest służba
w zgromadzeniu
liturgicznym
według
zaleceń
soborowej
odnowy
liturgii.
ŚWIADECTWO
słowa i życia
jest
nakazem
Pana, który
chce,
aby światłość
nasza świeciła
przed
ludźmi
i dlatego
obiecał
nam moc
Ducha Świętego,
abyśmy
mogli
stać się
jego świadkami;
ufając
tej mocy
i modląc,
się o nią
chcę
przy każdej
okazji
wyznawać
Chrystusa,
mojego
Pana i Zbawiciela.
NOWA
KULTURA
polega
na
uwolnieniu
człowieka
od
wszystkiego,
co poniża
jego
godność,
oraz na
rozwijaniu
wartości
osoby i wspólnoty
we
wszystkich
dziedzinach
życia;
jest ona
dziś
bardzo
potrzebną
formą
świadectwa
i ewangelizacji;
moim świadectwem
w tej
dziedzinie
będzie
więc
ofiara
całkowitej
abstynencji
od
alkoholu,
tytoniu
i wszelkich
narkotyków
oraz
szerzenie
kultury
czystości
i skromności
jako
wyrazu
szacunku
dla
osoby.
AGAPE
czyli piękna
miłość,
którą
Duch Święty
rozlewa
w sercach
naszych,
dzięki
której
osoba może
odnaleźć
się w pełni
przez
bezinteresowny
dar z siebie
(KDK 24)
dla Boga
i bliźnich,
jest
najwyższą
formą
świadectwa
i urzeczywistniania
się
osoby;
dlatego
poprzez
stałą
metanoię,
przekreślanie
swego
egoizmu,
naśladowanie
Chrystusowego
Krzyża,
chcę
wdrażać
się w postawę
bezinteresownej
służby
-
diakonii,
służąc
na wzór
Syna Człowieczego
wspólnocie
Kościoła
oraz
wszystkim
braciom,
zwłaszcza
najmniejszym
i uciśnionym.
|