Rzymskokatolicka Parafia ¦w. Zygmunta w S³omczynie

 

¦w. Zygmunt

 

 

powrót

Kolory szat liturgicznych

Uczestnicz±c we Mszy ¶w. w niedzielê, w ¶wiêta, czy uroczysto¶ci ko¶cielne ³atwo mo¿na zaobserwowaæ, ¿e kap³an, który u¿ywa ornatów w ró¿nych kolorach. Byæ mo¿e nie zastanawiali¶my siê sk±d wziê³a siê ta ró¿norodno¶æ kolorów i czy ma ona jakie¶ g³êbsze znaczenie?
 

Kanon kolorów szat liturgicznych w przesz³o¶ci wi±za³ siê genetycznie z technik± wyrabiania kolorów, a szczególnie purpury. Za najcenniejsz± uchodzi³a purpura czarna, st±d papie¿e a¿ do wczesnego ¶redniowiecza nosili czarny ornat na bia³ej albie. Drug± w kolejno¶ci by³a purpura - karmin - czerwona, a nastêpnie czerwono-fioletowa. Na prze³omie IX/X w. purpura straci³a swoje znaczenie, a jej miejsce zajê³y kolory ro¶lin. Papie¿ Innocenty III (zm. 1216) poda³ dok³adny kanon kolorów liturgicznych, który zyska³ oficjalne potwierdzenie w Mszale Trydenckim. Z niewielkimi zmianami przejê³a je równie¿ reforma po Vaticanum II.
 

Rozmaito¶æ kolorów szat liturgicznych ma na celu wyra¿enie w sposób zewnêtrzny charakteru sprawowanych misteriów wiary, a tak¿e idei rozwoju ¿ycia chrze¶cijañskiego w ci±gu roku liturgicznego. Kolory szat liturgicznych s± ¶wiadkami bogactwa i tre¶ci danego ¶wiêta. Stanowi± one pie¶ñ ¶wiêta i oznaczaj± gotowo¶æ chwalenia Boga. Informuj± tak¿e o charakterze prze¿ywanego ¶wiêta.
 

Bia³y - jest znakiem rado¶ci, dziewictwa i ¶wiêto¶ci. U¿ywa siê w okresie wielkanocnym i Bo¿ego Narodzenia, w ¶wiêta i wspomnienia Chrystusa Pana, z wyj±tkiem tych, które dotycz± Jego Mêki; w ¶wiêta i wspomnienia Naj¶wiêtszej Maryi Panny, ¶wiêtych Anio³ów, ¦wiêtych, którzy nie byli mêczennikami, w uroczysto¶ci Wszystkich ¦wiêtych (1 listopada) i ¶w. Jana Chrzciciela (24 czerwca), w ¶wiêta ¶w. Jana Ewangelisty (27 grudnia), Katedry ¶w. Piotra (22 lutego) i Nawrócenia ¶w. Paw³a (25 stycznia).
W najwiêksze uroczysto¶ci mo¿e byæ zast±piony kolorem z³otym.

 

Czerwony - oznacza mêczeñstwo i Ducha ¦wiêtego. U¿ywa siê w Niedzielê Mêki Pañskiej, w Wielki Pi±tek, w niedzielê Zes³ania Ducha ¦wiêtego, w Mszach ku czci Mêki Pañskiej, w g³ówne ¶wiêta Aposto³ów i Ewangelistów i w dni ¦wiêtych Mêczenników.

 

 

 

Fioletowy - oznacza pokutê, smutek, oczekiwanie i ¿a³obê. U¿ywany w okresie Wielkiego Postu, w Adwencie i mo¿na go u¿ywaæ w czasie liturgii pogrzebowej.

 

 

 

Zielony - to znak czasu zwyk³ego, codzienno¶ci i nadziei. U¿ywany w czasie Mszy ¶w. w okresie zwyk³ym.

 

 

Ró¿owy - oznacza rado¶æ. W liturgii mo¿na go u¿ywaæ tylko dwa razy w roku - w III Niedzielê Adwentu, nazywan± Niedziel± Gaudete i w IV Niedzielê Wielkiego Postu, okre¶lan± jako Niedziela Laetare.

 

Czarny - kolor ¿a³oby. Mo¿na go u¿ywaæ w czasie Mszy za zmar³ych. Dzi¶ rzadko u¿ywany. Zast±piony przez kolor fioletowy.

 

 

 

 

 

powrót