Rzymskokatolicka Parafia ¦w. Zygmunta w S³omczynie

 

¦w. Zygmunt

 

 

powrót

 

Okres Wielkiego Postu

Posypmy g³owy popio³em

Od posypania g³ów popio³em rozpoczyna siê w Wielki Post, 40-dniowy okres przygotowania do najwiêkszego ¶wiêta chrze¶cijan Wielkanocy. Tradycyjnemu obrzêdowi posypania g³ów popio³em towarzysz± w Wielk± ¦rodê s³owa: "Pamiêtaj, ¿e jeste¶ prochem i w proch siê obrócisz" albo "Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê". Sam zwyczaj posypywania g³ów popio³em na znak ¿a³oby i pokuty znany jest w wielu kulturach i tradycjach, czêsto w Starym Testamencie jest te¿ mowa o posypaniu g³owy popio³em jako znaku pokuty. W Ko¶ciele pierwszych wieków biskup naznacza³ w ten sposób jedynie tych, którzy czynili publiczn± pokutê i a¿ do Wielkiego Czwartku byli wy³±czeni ze wspólnoty. Z czasem obrzêd ten sta³ siê znakiem postu i pokuty, odprawianej prywatnie przez wszystkich wiernych, w ³±czno¶ci z innymi cz³onkami Ko¶cio³a. Dopiero w VIII w. zaczêto sypaæ popio³em g³owy wszystkich - wszak ka¿dy jest grzesznikiem. Pierwsze ¶wiadectwa o ¶wiêceniu popio³u pochodz± z X w. W nastêpnym wieku papie¿ Urban II wprowadzi³ ten zwyczaj jako obowi±zuj±cy w ca³ym Ko¶ciele. Z tego te¿ czasu pochodzi zwyczaj, ¿e popió³ do posypywania g³ów wiernych pochodzi³ z palm po¶wiêconych w Niedzielê Palmow± poprzedzaj±cego roku.

40 dni umartwienia

Wielki Post jest czasem odnowy ducha i nawrócenia. Pocz±tkowo by³o to zaledwie 40 godzin, czyli praktycznie tylko Wielki Pi±tek i Wielka Sobota. Potem przygotowania zabiera³y ca³y tydzieñ, a¿ wreszcie ok. V w. czas przygotowania do uroczysto¶ci Zmartwychwstania wyd³u¿y³ siê do 40 dni. Liczba 40 stanowi w Pi¶mie ¶wiêtym wyraz pewnej d³u¿szej ca³o¶ci, czasu przeznaczonego na jakie¶ konkretne zadanie cz³owieka lub zbawcze dzia³anie Boga. W Wielkim Po¶cie Ko¶ció³ odczytuje i prze¿ywa nie tylko czterdzie¶ci dni spêdzonych przez Jezusa na pustyni na modlitwie i po¶cie przed rozpoczêciem Jego publicznej misji, ale i trzy inne wielkie wydarzenia biblijne: czterdzie¶ci dni powszechnego potopu, po których Bóg zawar³ przymierze z Noem; czterdzie¶ci lat pielgrzymowania Izraela po pustyni ku ziemi obiecanej; czterdzie¶ci dni przebywania Moj¿esza na Górze Synaj, gdzie otrzyma³ on od Jahwe Tablice Prawa.

Post, modlitwa i ja³mu¿na

Hymny liturgiczne nastêpuj±co wyra¿aj± istotê tego okresu: "Da³e¶ nam przyk³ad, o Jezu, czterdziestu dni umartwienia; aby w nas ducha odnowiæ, wymagasz postu i skruchy" albo w innym miejscu: "Jak naród wybrany idziemy za Tob±, nasz Bo¿e i Wodzu, co w s³upie ognistym wskazujesz nam drogê po¶piesznej ucieczki z krainy grzechu i ¶mierci". Czas postu, to specjalny czas æwiczeñ duchowych, pokuty, dobrowolnych wyrzeczeñ, takich jak post modlitwa i ja³mu¿na. Modlitwa, szczególnie ta polegaj±ca na rozwa¿aniu Mêki Pana Jezusa, pozwala samemu podj±æ pracê nad swoim ¿yciem. Post nie ma byæ zwyk³ym odchudzaniem siê, ale jest poskromieniem swego cia³a. Cz³owiek który potrafi sobie odmówiæ ³akoci, czy jakiego¶ dobrego po¿ywienia, uczy siê jak byæ panem samego siebie. Owocem postu powinna byæ ja³mu¿na - dzielenie siê z potrzebuj±cymi. Jeden ze staro¿ytnych pogañskich filozofów zapisa³ wiele mówi±ce s³owa: "Kiedy po¶ród chrze¶cijan znajduje siê biedak, poszcz± przez dwa lub trzy dni, a pokarm, który sobie przygotowali, przekazuj± potrzebuj±cym".

Liturgia postna

"Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê" to s³owa Jezusa najczê¶ciej powtarzane przez kaznodziejów przez sze¶æ tygodni Wielkiego Postu. Z liturgii znika radosne "Alleluja", nie ¶piewa siê w niedzielê hymnu "Chwa³a na wysoko¶ci Bogu", a szaty mszalne s± koloru fioletowego. Zakazane jest przyozdabianie o³tarza kwiatami, za¶ gra na instrumentach muzycznych dozwolona jest tylko w celu podtrzymania ¶piewu. S± i specjalne nabo¿eñstwa wielkopostne Droga Krzy¿owa i Gorzkie ¿ale. To wszystko ma nam przypominaæ o pokucie.
Liturgia Wielkiego Postu skupia siê wokó³ trzech tematów:
- Pokuta i nawrócenie (¦roda Popielcowa i wiêkszo¶æ dni powszednich),
- Chrzest i jego wymagania (Niedziela, zw³aszcza II, IV i V),
- Mêka Chrystusa (Niedziela Palmowa i dwa ostatnie tygodnie).

¦roda Popielcowa

Odmieñmy sposób ¿ycia, pokutujmy w popiele i w³osiennicy, po¶æmy i p³aczmy przed Panem, gdy¿ Bóg nasz jest pe³en mi³osierdzia i gotów odpu¶ciæ nam nasze grzechy. (Por. Jl 2,13).

¦rod± Popielcow± rozpocz±³ siê czterdziestodniowy okres Wielkiego Postu. Chrze¶cijanie w tym dniu bior± udzia³ we Mszy ¶w., w czasie której nastêpuje obrzêd po¶wiêcenia i posypania g³ów popio³em. W Ko¶ciele pierwszych wieków biskup naznacza³ w ten sposób jedynie tych, którzy czynili publiczn± pokutê za bardzo ciê¿kie grzechy i a¿ do Wielkiego Czwartku byli wy³±czeni ze wspólnoty Ko¶cio³a. Jest to zewnêtrzny znak rozpoczêcia publicznej pokuty (z jêzyka greckiego "metanoia"- wewnêtrzna przemiana cz³owieka). W trakcie posypywania g³ów popio³em, kap³an wypowiada s³owa z Pisma ¦wiêtego. Je¶li us³yszymy: "Prochem jeste¶ i w proch siê obrócisz" (Rdz 3,19), u¶wiadamiamy sobie w³asn± s³abo¶æ, u³omno¶æ, przemijanie. A je¶li: "Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê!" (Mk 1,15), przypominamy sobie, ile jeszcze mamy w sobie z³a, jaka praca nas czeka.

Raz po raz wraca na kartach Pisma ¦wiêtego stwierdzenie, ¿e cz³owiek jest prochem. Abraham mówi do Boga: "Pozwól, o Panie, ¿e jeszcze o¶mielê siê mówiæ do Ciebie, choæ jestem py³em i prochem" (Rdz 18,27) Psalmista wyznaje: "Wie On, z czego jeste¶my stworzeni, pamiêta, ¿e jeste¶my prochem" (Ps 103,14). Autor za¶ Ksiêgi Koheleta zauwa¿a: "Wszystko idzie na jedno miejsce, powsta³o wszystko z prochu i wszystko do prochu znów wraca" (Koh 3,20). Dla podkre¶lenia swej ma³o¶ci, nico¶ci, a tak¿e dla uwydatnienia gotowo¶ci pokuty, cz³owiek siada na popiele i posypuje nim g³owê. Jozue wraz ze starszymi na znak pokuty posypa³ prochem g³owê (por. Joz 7,6). Król Niniwy us³yszawszy wezwanie pokutne proroka Jonasza, ubra³ siê w wór i siad³ na popiele (por. Jon 3,6). Przyjaciele cierpliwego Hioba, widz±c jego do¶wiadczenia i cierpienia, zap³akali i sypali proch na swe g³owy (por. Hi 2,12).

Popió³ jest tak¿e znakiem pokuty za grzechy. Dzi¶ posypanie g³ów popio³em ma raczej wymiar symboliczny. Ma on nam przypominaæ Tego, który nie zna³ grzechu, a którego Bóg "uczyni³ dla nas grzechem, aby¶my stali siê w Nim sprawiedliwo¶ci± Bo¿±" (2 Kor 5,21).

Post czterdziestodniowy znany by³ ju¿ w IV wieku, mia³ on jednak charakter przygotowania do ¦wi±t Wielkanocnych. W tym okresie wyznaczono kilka dni postu po³±czonych z pewnymi obrzêdami. Wielki Post ma charakter realizowania Chrystusowego wezwania do pokuty i nawrócenia.

Teksty czytañ mszy celebrowanej w ¦rodê Popielcow± nawo³uj± wyra¼nie do przemiany ¿ycia. "Nawróæcie siê do Mnie ca³ym swym sercem, przez post i p³acz, i lament", "zarz±d¼cie ¶wiêty post" - wzywa Bóg s³owami ksiêgi proroka Joela (Jl 2,12.15), a ¶wiêty Pawe³ nalega: "W imiê Chrystusa prosimy: pojednajcie siê z Bogiem!" (2 Kor 5,20) Nabo¿eñstwo koñczy siê ceremoni± posypania g³ów popio³em. Zwyczaj ten, wyra¿aj±cy g³êboki ¿al i skruchê, znany by³ ju¿ w staro¿ytnym Egipcie, w krajach arabskich oraz w Grecji. Do liturgii Ko¶cio³a wprowadzono go w VII wieku; w roku 1091, podczas synodu w Benewencie, papie¿ Urban II uzna³ ów gest za obowi±zkowy element liturgii. Posypuj±c czo³a wiernych odrobin± popio³u, uzyskanego ze spalonych ubieg³orocznych ga³±zek palmowych, kap³an wypowiada zdanie, przypominaj±ce o konsekwencji grzechu pierwszych rodziców: "pamiêtaj, cz³owiecze, ¿e prochem jeste¶ i w proch siê obrócisz". S³owa te nawi±zuj± do biblijnej Ksiêgi Rodzaju, a dok³adniej - do fragmentu opisuj±cego wygnanie z raju Adama i Ewy (Rdz 3,19). Przyjêcie popio³u oznacza pokorne uznanie s³abo¶ci ludzkiej oraz gotowo¶æ wewnêtrznego odrodzenia. Pomoc± dla nawracaj±cego siê chrze¶cijanina mog± byæ praktyki pokutne: post, modlitwa i ja³mu¿na.

W ¦rodê Popielcow± obowi±zuje wstrzemiê¼liwo¶æ od pokarmów miêsnych i post ¶cis³y (trzy posi³ki w ci±gu dnia, w tym tylko jeden - do syta). Prawem o wstrzemiê¼liwo¶ci s± zwi±zani wszyscy powy¿ej 14. roku ¿ycia, a prawem o po¶cie - osoby pe³noletnie do rozpoczêcia 60. roku ¿ycia.

Litania "O Mêce Pañskiej"

Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.
Chryste us³ysz nas, Chryste wys³uchaj nas.
Ojcze z nieba Bo¿e - zmi³uj siê nad nami.
Synu Odkupicielu ¶wiata Bo¿e - zmi³uj siê nad nami.
Duchu ¦wiêty Bo¿e - zmi³uj siê nad nami.
¦wiêta Trójco, Jedyny Bo¿e - zmi³uj siê nad nami.

Jezu, za trzydzie¶ci srebrników sprzedany, zmi³uj siê nad nami
Jezu, trzykrotnie do Ojca siê modl±cy,
Jezu, krwawy pot wylewaj±cy,
Jezu, przez Anio³a umocniony,
Jezu, od Judasza poca³owaniem wydany,
Jezu, pojmany i zwi±zany,
Jezu, przed Annasza i Kajfasza stawiony,
Jezu, przez fa³szywych ¶wiadków oskar¿ony,
Jezu, na ¶mieræ os±dzony,
Jezu, oplwany i policzkowany,
Jezu, po trzykroæ przez Piotra zaprzany,
Jezu, od Heroda i ¿o³nierzy jego wy¶miany
Jezu, w bia³± szatê przyodziany,
Jezu, nad Barabasza pogardzony,
Jezu, przed Pi³atem nies³usznie oskar¿ony,
Jezu, okrutnie biczowany,
Jezu, cierniem koronowany,
Jezu, od ¿o³nierzy oplwany,
Jezu, na ¶mieræ krzy¿ow± os±dzony,
Jezu, krzy¿ ciê¿ki d¼wigaj±cy,
Jezu, do krzy¿a gwo¼dziami przybity,
Jezu, z niezbo¿nymi ³otry ukrzy¿owany,
Jezu, ¿ó³ci± i octem napawany,
Jezu, za krzy¿uj±cych modl±cy siê;
Jezu, ³otrowi raj obiecuj±cy,
Jezu, Matkê sw± Janowi ¶w. polecaj±cy,
Jezu, do Ojca o ratunek wo³aj±cy,
Jezu, duszê w rêce Boga Ojca oddaj±cy,
Jezu, konaj±cy i za nas umieraj±cy,
Jezu, w³óczni± po ¶mierci przebity,
Jezu, z krzy¿a z³o¿ony i pogrzebiony.

B±d¼ nam mi³o¶ciw, odpu¶æ nam, Panie.
B±d¼ nam mi³o¶ciw, wys³uchaj nas, Panie.


Od potêpienia wiekuistego, wybaw nas Panie
Od wszystkiego z³ego,
Przez ciê¿k± mêkê swoj±,
Przez ¶mieræ i krew naj¶wiêtsz± Twoj±,
Przez mi³o¶æ, któr±¶ nas ukocha³,
Przez bole¶æ Matki Twojej pod krzy¿em stoj±cej.

Baranku Bo¿y, który g³adzisz grzechy ¶wiata - przepu¶æ nam, Panie.
Baranku Bo¿y, który g³adzisz grzechy ¶wiata - wys³uchaj nas, Panie.
Baranku Bo¿y, który g³adzisz grzechy ¶wiata - zmi³uj siê nad nami.


Wielkie ciemno¶ci siê sta³y, gdy t³uszcza ukrzy¿owa³a Jezusa,
a oko³o godziny dziewi±tej zawo³a³ Jezus g³osem wielkim:
"Bo¿e mój; Bo¿e mój! Czemu¶ mnie opu¶ci³?"

Ojcze nasz...

W. Jezus Chrystus sta³ siê dla nas pos³usznym a¿ do ¶mierci.
O. ¦mierci krzy¿owej.

powrót

materia³y pochodz± z zaprzyja¼nionej strony [www.mbkp.info.pl]