|
|
Okres Wielkiego Postu Posypmy g³owy popio³em Od posypania g³ów popio³em rozpoczyna siê w Wielki Post, 40-dniowy okres przygotowania do najwiêkszego ¶wiêta chrze¶cijan Wielkanocy. Tradycyjnemu obrzêdowi posypania g³ów popio³em towarzysz± w Wielk± ¦rodê s³owa: "Pamiêtaj, ¿e jeste¶ prochem i w proch siê obrócisz" albo "Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê". Sam zwyczaj posypywania g³ów popio³em na znak ¿a³oby i pokuty znany jest w wielu kulturach i tradycjach, czêsto w Starym Testamencie jest te¿ mowa o posypaniu g³owy popio³em jako znaku pokuty. W Ko¶ciele pierwszych wieków biskup naznacza³ w ten sposób jedynie tych, którzy czynili publiczn± pokutê i a¿ do Wielkiego Czwartku byli wy³±czeni ze wspólnoty. Z czasem obrzêd ten sta³ siê znakiem postu i pokuty, odprawianej prywatnie przez wszystkich wiernych, w ³±czno¶ci z innymi cz³onkami Ko¶cio³a. Dopiero w VIII w. zaczêto sypaæ popio³em g³owy wszystkich - wszak ka¿dy jest grzesznikiem. Pierwsze ¶wiadectwa o ¶wiêceniu popio³u pochodz± z X w. W nastêpnym wieku papie¿ Urban II wprowadzi³ ten zwyczaj jako obowi±zuj±cy w ca³ym Ko¶ciele. Z tego te¿ czasu pochodzi zwyczaj, ¿e popió³ do posypywania g³ów wiernych pochodzi³ z palm po¶wiêconych w Niedzielê Palmow± poprzedzaj±cego roku. 40 dni umartwienia Wielki Post jest czasem odnowy ducha i nawrócenia. Pocz±tkowo by³o to zaledwie 40 godzin, czyli praktycznie tylko Wielki Pi±tek i Wielka Sobota. Potem przygotowania zabiera³y ca³y tydzieñ, a¿ wreszcie ok. V w. czas przygotowania do uroczysto¶ci Zmartwychwstania wyd³u¿y³ siê do 40 dni. Liczba 40 stanowi w Pi¶mie ¶wiêtym wyraz pewnej d³u¿szej ca³o¶ci, czasu przeznaczonego na jakie¶ konkretne zadanie cz³owieka lub zbawcze dzia³anie Boga. W Wielkim Po¶cie Ko¶ció³ odczytuje i prze¿ywa nie tylko czterdzie¶ci dni spêdzonych przez Jezusa na pustyni na modlitwie i po¶cie przed rozpoczêciem Jego publicznej misji, ale i trzy inne wielkie wydarzenia biblijne: czterdzie¶ci dni powszechnego potopu, po których Bóg zawar³ przymierze z Noem; czterdzie¶ci lat pielgrzymowania Izraela po pustyni ku ziemi obiecanej; czterdzie¶ci dni przebywania Moj¿esza na Górze Synaj, gdzie otrzyma³ on od Jahwe Tablice Prawa. Post, modlitwa i ja³mu¿na Hymny liturgiczne nastêpuj±co wyra¿aj± istotê tego okresu: "Da³e¶ nam przyk³ad, o Jezu, czterdziestu dni umartwienia; aby w nas ducha odnowiæ, wymagasz postu i skruchy" albo w innym miejscu: "Jak naród wybrany idziemy za Tob±, nasz Bo¿e i Wodzu, co w s³upie ognistym wskazujesz nam drogê po¶piesznej ucieczki z krainy grzechu i ¶mierci". Czas postu, to specjalny czas æwiczeñ duchowych, pokuty, dobrowolnych wyrzeczeñ, takich jak post modlitwa i ja³mu¿na. Modlitwa, szczególnie ta polegaj±ca na rozwa¿aniu Mêki Pana Jezusa, pozwala samemu podj±æ pracê nad swoim ¿yciem. Post nie ma byæ zwyk³ym odchudzaniem siê, ale jest poskromieniem swego cia³a. Cz³owiek który potrafi sobie odmówiæ ³akoci, czy jakiego¶ dobrego po¿ywienia, uczy siê jak byæ panem samego siebie. Owocem postu powinna byæ ja³mu¿na - dzielenie siê z potrzebuj±cymi. Jeden ze staro¿ytnych pogañskich filozofów zapisa³ wiele mówi±ce s³owa: "Kiedy po¶ród chrze¶cijan znajduje siê biedak, poszcz± przez dwa lub trzy dni, a pokarm, który sobie przygotowali, przekazuj± potrzebuj±cym". Liturgia postna
"Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê" to s³owa
Jezusa najczê¶ciej powtarzane przez kaznodziejów przez sze¶æ tygodni
Wielkiego Postu. Z liturgii znika radosne "Alleluja", nie ¶piewa siê w
niedzielê hymnu "Chwa³a na wysoko¶ci Bogu", a szaty mszalne s± koloru
fioletowego. Zakazane jest przyozdabianie o³tarza kwiatami, za¶ gra na
instrumentach muzycznych dozwolona jest tylko w celu podtrzymania ¶piewu.
S± i specjalne nabo¿eñstwa wielkopostne Droga Krzy¿owa i Gorzkie ¿ale. To
wszystko ma nam przypominaæ o pokucie. ¦roda Popielcowa Odmieñmy sposób ¿ycia, pokutujmy w popiele i w³osiennicy, po¶æmy i p³aczmy przed Panem, gdy¿ Bóg nasz jest pe³en mi³osierdzia i gotów odpu¶ciæ nam nasze grzechy. (Por. Jl 2,13). ¦rod± Popielcow± rozpocz±³ siê czterdziestodniowy okres Wielkiego Postu. Chrze¶cijanie w tym dniu bior± udzia³ we Mszy ¶w., w czasie której nastêpuje obrzêd po¶wiêcenia i posypania g³ów popio³em. W Ko¶ciele pierwszych wieków biskup naznacza³ w ten sposób jedynie tych, którzy czynili publiczn± pokutê za bardzo ciê¿kie grzechy i a¿ do Wielkiego Czwartku byli wy³±czeni ze wspólnoty Ko¶cio³a. Jest to zewnêtrzny znak rozpoczêcia publicznej pokuty (z jêzyka greckiego "metanoia"- wewnêtrzna przemiana cz³owieka). W trakcie posypywania g³ów popio³em, kap³an wypowiada s³owa z Pisma ¦wiêtego. Je¶li us³yszymy: "Prochem jeste¶ i w proch siê obrócisz" (Rdz 3,19), u¶wiadamiamy sobie w³asn± s³abo¶æ, u³omno¶æ, przemijanie. A je¶li: "Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê!" (Mk 1,15), przypominamy sobie, ile jeszcze mamy w sobie z³a, jaka praca nas czeka. Raz po raz wraca na kartach Pisma ¦wiêtego stwierdzenie, ¿e cz³owiek jest prochem. Abraham mówi do Boga: "Pozwól, o Panie, ¿e jeszcze o¶mielê siê mówiæ do Ciebie, choæ jestem py³em i prochem" (Rdz 18,27) Psalmista wyznaje: "Wie On, z czego jeste¶my stworzeni, pamiêta, ¿e jeste¶my prochem" (Ps 103,14). Autor za¶ Ksiêgi Koheleta zauwa¿a: "Wszystko idzie na jedno miejsce, powsta³o wszystko z prochu i wszystko do prochu znów wraca" (Koh 3,20). Dla podkre¶lenia swej ma³o¶ci, nico¶ci, a tak¿e dla uwydatnienia gotowo¶ci pokuty, cz³owiek siada na popiele i posypuje nim g³owê. Jozue wraz ze starszymi na znak pokuty posypa³ prochem g³owê (por. Joz 7,6). Król Niniwy us³yszawszy wezwanie pokutne proroka Jonasza, ubra³ siê w wór i siad³ na popiele (por. Jon 3,6). Przyjaciele cierpliwego Hioba, widz±c jego do¶wiadczenia i cierpienia, zap³akali i sypali proch na swe g³owy (por. Hi 2,12). Popió³ jest tak¿e znakiem pokuty za grzechy. Dzi¶ posypanie g³ów popio³em ma raczej wymiar symboliczny. Ma on nam przypominaæ Tego, który nie zna³ grzechu, a którego Bóg "uczyni³ dla nas grzechem, aby¶my stali siê w Nim sprawiedliwo¶ci± Bo¿±" (2 Kor 5,21). Post czterdziestodniowy znany by³ ju¿ w IV wieku, mia³ on jednak charakter przygotowania do ¦wi±t Wielkanocnych. W tym okresie wyznaczono kilka dni postu po³±czonych z pewnymi obrzêdami. Wielki Post ma charakter realizowania Chrystusowego wezwania do pokuty i nawrócenia. Teksty czytañ mszy celebrowanej w ¦rodê Popielcow± nawo³uj± wyra¼nie do przemiany ¿ycia. "Nawróæcie siê do Mnie ca³ym swym sercem, przez post i p³acz, i lament", "zarz±d¼cie ¶wiêty post" - wzywa Bóg s³owami ksiêgi proroka Joela (Jl 2,12.15), a ¶wiêty Pawe³ nalega: "W imiê Chrystusa prosimy: pojednajcie siê z Bogiem!" (2 Kor 5,20) Nabo¿eñstwo koñczy siê ceremoni± posypania g³ów popio³em. Zwyczaj ten, wyra¿aj±cy g³êboki ¿al i skruchê, znany by³ ju¿ w staro¿ytnym Egipcie, w krajach arabskich oraz w Grecji. Do liturgii Ko¶cio³a wprowadzono go w VII wieku; w roku 1091, podczas synodu w Benewencie, papie¿ Urban II uzna³ ów gest za obowi±zkowy element liturgii. Posypuj±c czo³a wiernych odrobin± popio³u, uzyskanego ze spalonych ubieg³orocznych ga³±zek palmowych, kap³an wypowiada zdanie, przypominaj±ce o konsekwencji grzechu pierwszych rodziców: "pamiêtaj, cz³owiecze, ¿e prochem jeste¶ i w proch siê obrócisz". S³owa te nawi±zuj± do biblijnej Ksiêgi Rodzaju, a dok³adniej - do fragmentu opisuj±cego wygnanie z raju Adama i Ewy (Rdz 3,19). Przyjêcie popio³u oznacza pokorne uznanie s³abo¶ci ludzkiej oraz gotowo¶æ wewnêtrznego odrodzenia. Pomoc± dla nawracaj±cego siê chrze¶cijanina mog± byæ praktyki pokutne: post, modlitwa i ja³mu¿na. W ¦rodê Popielcow± obowi±zuje wstrzemiê¼liwo¶æ od pokarmów miêsnych i post ¶cis³y (trzy posi³ki w ci±gu dnia, w tym tylko jeden - do syta). Prawem o wstrzemiê¼liwo¶ci s± zwi±zani wszyscy powy¿ej 14. roku ¿ycia, a prawem o po¶cie - osoby pe³noletnie do rozpoczêcia 60. roku ¿ycia.
Litania "O Mêce Pañskiej" materia³y pochodz± z zaprzyja¼nionej strony [www.mbkp.info.pl] |