MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno

św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

Valid XHTML 1.0 Strict

7 bł. męczenników tajskich
tutaj

bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK
(1907, Wat Songkhon / Nong Sëng — 1940, Muang Phaluka)
męczennik

patron: Tajlandii

wspomnienie: 16 grudnia

wszyscy nasi święci
tutaj

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych z błogosławionym:

  • bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK - współczesne wyobrażenie; źródło: www.flickr.com
  • bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK - współczesne wyobrażenie; źródło: www.catholicireland.net
  • bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK - współczesne wyobrażenie; źródło: newsaints.faithweb.com
  • bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK; źródło: www.sspxasia.com
  • bł. FILIP SIPHONG ONPHITAK - współczesne wyobrażenie; źródło: www.songkhon.org
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.songkhon.org
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.catholicireland.net
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.santiebeati.it
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: en.wikipedia.org
  • RELIKWIE SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.panoramio.com
  • DAWNY KOŚCIÓŁ w BAN SONGKHON; źródło: www.songkhon.org
  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: commons.wikimedia.org

Filip Siphong Onphithakt / Onphitak (taj. ฟิลิป สีฟอง อ่อนพิทักษ์) urodził się 30.ix.1907 r. w wiosce Wat Songkhon, nad największą rzeką półwyspu Indochińskiego, Mekong, ok. 30 km na północ od Mukdahan, ówczesnej stolicy dystryktu (dziś stolica prowincji Mukdahan); lub w Nong Sëng (Nong Sung), ok. 70 km na zachód od miasteczka Mukdahan, w dystrykcie Mukdahan prowincji Nakhon Phanom — w Syjamie (dziś Tajlandia).

Rodzinna wioska należała wówczas do wikariatu Laosu (dziś archidiecezja Thare i Nonseng) — Syjam (Tajlandia) graniczy z Laosem, podówczas z francuskim protektoratem…

Tam też, w tamtejszej misji, został ochrzczony.

Rodzice, ojciec Wat Nong (Intong) i matka Peng (Pheng), byli nauczycielami.

Uczęszczał do szkoły misyjnej w rodzinnej wiosce.

W wieku 12 lat chorował i musiał być leczony w Bangkoku (prawd. w znanym, katolickim szpitalu pw. św. Lu­dwika).

Po ukończeniu nauczania na poziomie szkoły średniej został w 1926 r. wysłany do wioski Ban Songkhon, niedaleko wioski Wat Songkhon, także nad Mekongiem.

Został tam nauczycielem — katechetą — w lokalnej misji katolickiej.

W 1931 r. ożenił się z Marią Thong. Mieli pięcioro dzieci.

Chrześcijaństwo do Ban Songkhon i okolic dotarło ok. 1881. W samym Ban Songkhon pierwszy, bambusowy kościółek postawiono ok. 1917 r., a 20 lat później miejscowa społeczność katolicka liczyła ok. 700 wiernych.

W takim stanie zastał ją rok 1940. Wówczas zaczął powoli nasilać się konflikt syjamsko–francuski. Francuzi rządzili w Indochinach Francuskich, kolonii obejmującej dzisiejsze państwa Laosu, Kambodży i Wietnamu. Natomiast Syjam, jedyny kraj południowo–wschodniej Azji, który nie stał się kolonią, rządzony był przez auto­kratyczny reżim, oparty o administrację cywilną i wojsko, kultywujący militaryzm i nacjonalizm. Rządzący próbowali ugruntować swą władzę zawierając porozumienie o nieagresji z Japonią, która właśnie podbiła znaczącą część Chin, i artykułując roszczenia terytorialne wobec Indochin Francuskich.

Konflikt natychmiast odbił się echem na misjach katolickich w Syjamie. 4 misjonarzy francuskich musiało opuścić swoje owczarnie. Jak zawsze pierwszą ofiarą politycznej walki stają się ci, którzy w oczach władz zagrażają „jedności” i „spoistości” społeczeństwa…

Tymczasem w Europie trwała II wojna światowa, a gdy w v.1940 r. Niemcy podbiły Francję władcy Syjamu zdecydowali się, w porozumieniu z imperialistyczną Japonią, na zbrojną konfrontację.

Przygotowania do agresji trwały wiele miesięcy. Prawdopodobnie dlatego też w viii.1940 r. do Ban Songkhon rzeką Mekong przypłynęła grupa żandarmów. Szybko zorientowali się, że w wiosce znajduje się spore grono katolików. Zaczęli wywierać na nich presję.

Naciski nasiliły się szczególnie w x.1940 r., gdy Japonia, a wraz z nią Syjam, zaatakowały Indochiny.

Już miesiąc później, 29.xi.1940 r., żandarmi wyrzucili z wioski misjonarza, o. Pawła Figuet.

Duchowny, odchodząc, powierzył Filipowi — jako katechecie — troskę o miejscową katolicką trzódkę, określając go jako „wielkie drzewo” społeczności.

Nie ograniczyło to aliści nacisku na katolików. Nieustannie oskarżano ich o szpiegostwo na rzecz Francji. Żądano wyrzeczenia się wiary. Wszyscy — w tym nastoletnie dzieci i dziewczęta — konsekwentnie odmawiali.

Ok. 10.xii.1940 r. gdy rozpoczynała się inwazja syjamska na Indochiny, żandarmi sprokurowali list, ostentacyjnie w imieniu miejscowej władzy — szeryfa policji w stolicy dystryktu Mukdahan — z żądaniem udania się na rozmowy i fałszerstwo wręczyli Filipowi. Filip zdecydował się, choć wyczuwał niebezpieczeństwo, spełnić „żądanie”.

15.xii.1940 r. wieczorem wyruszył na rowerze, w towarzystwie dwóch żandarmów, niejakiego Lu z Ban Songkhon i No z Mukdahanu do oddalonego ok. 30 km Muk­da­hanu…

Nie dotarł. Wieczorem następnego dnia, 16.xii.1940 r., w pobliżu wsi Muang Phaluka, mniej więcej w połowie drogi, nad rzeczką Tum Nok, jednym z niewielkich dopływów Mekongu, lokalni mieszkańcy odnaleźli ciało Filipa.

Co się działo w ciągu owego tragicznego dnia nie wiadomo. Wiadomo, że dwaj żandarmi wychwalali się potem swoim czynem. Torturowali Filip. Twierdzili, iż po oddaniu dwóch strzałów ranny Filip miał powiedzieć: „Lu, dlaczego to czynisz? Dlaczego mnie zabijasz?”. I uczynił znak krzyża. W odpowiedzi miał usłyszeć: „Czy myślisz, że ten magiczny symbol bokserów pomoże ci w czymś?” (zabójcy pomyli gesty, charakterystyczne dla adeptów sztuk walk, do których należeli chińscy powstańcy — bokserzy — z początków XX w., z chrześcijańskim znakiem krzyża).

Padł ostatni strzał, w samo serce…

Był pierwszym Tajczykiem, który oddał życie w obronie wiary w Chrystusa.

Żandarmi zmusili lokalnych wieśniaków z Muang Phaluka do pochowania zamordo­wanego w polu, pokrywając świeży grób kolczastymi roślinami, by „zmarły nie straszył żywych”…

10 dni później żandarmi zamordowali w Ban Songkhon sześcioro innych członków owczarni Filipa: dwie zakonnice Zgromadzenia Sióstr Miłośniczek Krzyża (fr. Amantes de la Croix de Jésus–Christ), Agnieszkę Phila (31 lat) i Łucję Khambang (23 lata); starszą kobietę, Agatę Phutta (59 lat); oraz trzy nastoletnie dziewczęta: Cecylię Butsi (16 lat), Bibianę Khampai (15 lat) i Marię Phon (14 lat). Wszyscy wytrwali w wierze — do końca…

Ciało Filipa odnaleziono dopiero w 1959 r. Przeniesiono je wówczas do Ban Songkhon i tam pochowano, obok sześciu zamordowanych kobiet i dzieci.

22.x.1989 r., w bazylice pw. św. PiotraWatykanie, całą siódemkę beatyfikował św. Jan Paweł II (1920, Wadowice – 2005, Watykan)

św. Jan Paweł II mówił wówczas:

To zaiste istotne, że ich ofiara została złożona w chrześcijańskiej społeczności, która acz jeszcze młoda była już przygotowana do dania świadectwa Jezusowi ChrystusowiJego miłości z samych siebie, zgodnie z Jego słowami »będziecie Moimi świadkami […] aż po krańce ziemi«Dz 1, 9.

 […] żyli w miejscu, które większość świata uznaje za zagubione: w wiosce Songkhon, w północno–wschodniej Tajlandii. Podczas politycznej zawieruchy, która ogarnęła ich kraj 50 lat temu ich społeczność pozbawiona została opieki duszpasterskiej. Wówczas Filip Siphong, katecheta i ojciec rodziny, postanowił aktywnie włączyć się w szerzenie Wiary.

Był człowiekiem, który miał pełną świadomość, że przez chrzest należał do Chrystusa, Kapłana, ProrokaKróla, i został osobiście powołany do głoszenia Dobrej Nadziei. Poczuł obowiązek wypełnienia luki pozostawionej przez wyrzuconego z wioski kapłana, w najgłębszy możliwy sposób. Głosił słowo Boże i nauczał, z cierpliwością i miłością.

By każdy brat i siostra w jego społeczności mógł być ‘spełniony i przygotowany do pełnienia każdego dobrego uczynku’, aż do męczeństwa, sam stał się ‘człowiekiem Bożym’. Stał się świadkiem gotowym do złożenia ofiary jako pierwszy, pozwalając się aresztować i zamordować, byle nie zdradzić wiary…

W jego ślady poszli inni […] [kobiety i dziewczęta o imionach] starożytnych chrześcijańskich męczennic, dziewic i świętych kobiet, które oddały życie za wiarę. [Te imiona] miały jeszcze raz odbić się echem w historii rodzącego się kościoła w Tajlandii. Tam, wokół postaci katechety i męczennika Filipa — ‘wielkiego drzewa’, jak go nazywano w wiosce — Ewangelia Jezusa Chrystusa zaszczepi swe korzenie i zacznie wzrastać…

[Ich historia] może równie dobrze pochodzić z opisu męczeństwa pierwszych chrześcijan. Świadectwo Chrystusowe, które męczennicy Tajlandii złożyli swemu młodemu Kościołowi, dziś […] ofiarują [na ołtarzu beatyfikacyjnym] Kościołowi na całym świecie”…

Dziś w miejscu ich męczeństwa znajduje się świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich. Tam też przechowywane są relikwie siedmioro błogosławionych męczenników tajskich

Obejrzyjmy dwie etiudki o sanktuarium pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich w Ban Songkhon:

  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.youtube.com
  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.youtube.com

Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II wygłoszonymi w homilii beatykacyjnej, 22.x.1989 r., (po włosku i angielsku):

Popatrzmy na mapę życia błogosławionego:

  • GoogleMap

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich:

tajskich:

włoskich: