MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno

św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

Valid XHTML 1.0 Strict

bł. TOMASZ THWENG
(1635, Heworth — 1680, York)
męczennik

patron: Sióstr Loreto

wspomnienie: 23 października

wszyscy nasi święci
tutaj

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych z błogosławionym:

  • TOMASZ THWENG - współczesna figurka; źródło: www.flickr.com
  • KNAVESMIRE - pomnik w miejscu dawnego szafotu, York; źródło: friendswithchrist.blogspot.com
  • MĘCZEŃSTWO w ANGLII - fresk, kolegium Angielskie, Rzym; źródło: orbiscatholicussecundus.blogspot.com
  • MĘCZEŃSTWO w ANGLII - fresk, kolegium Angielskie, Rzym; źródło: orbiscatholicussecundus.blogspot.com
  • MĘCZEŃSTWO w ANGLII - fresk, kolegium Angielskie, Rzym; źródło: orbiscatholicussecundus.blogspot.com
  • MĘCZEŃSTWO w ANGLII - fresk, kolegium Angielskie, Rzym; źródło: orbiscatholicussecundus.blogspot.com
  • MĘCZENNICY ANGIELSCY: XIX w., angielski koledż, Rzym; źródło: www.englishcollegerome.org
  • MĘCZENNICY: ALBERTI, Durante (1538, Borgo San Sepolcro – 1613, Rzym), 1580, angielski koledż, Rzym; źródło: www.rcsouthwark.co.uk
  • 40 ANGIELSKICH i WALIJSKICH MĘCZENNIKÓW - POLLEN, Daphne (1904–1986, Henley-on-Thames), ok. 1970, obraz kanonizacyjny; źródło: www.flickr.com

Tomasz (ang. Thomas) Thweng (albo Thwing) urodził się w 1635 r. w posiadłości (ang. ma­nor) Heworth Hall, w miejscowości Heworth, ok. 3 km na północny–wschód od centrum miasta York, w hrabstwie York (ang. Yorkshire).

Był synem Jerzego (ang. George) Thweng (1600, Heworth – Kilton Castle), właściciela posiadłości Kilton z ruinami zamku Kilton (ang. Kilton Castle), ok. 25 km na wschód od Middlesbrough, oraz Heworth Hall.

Matką była Anna (ang. Ann) z domu Gascoigne, młodsza siostra sir Tomasza (ang. Thomas) Gascoigne (1596‑1686), 2‑baroneta, z posiadłości Barnbow Hall w wiosce Barwick–in–El­met, 11 km od Leeds.

Miał prawdopodobnie ośmioro starszego rodzeństwa: pięcioro braci i trzy siostry.

Oboje rodzice byli katolikami i pochodzili z rodzin katolickich, tzw. recusants, czyli należeli do grona wiernych Kościołowi w Rzymie, którzy odmawiali udziału w nabożeństwach anglikańskich. W XVII w. minął już najtrudniejszy okres represji, ale katolicy ciągle zmuszani byli do płacenia wysokich kar pieniężnych i pozbawieni byli możliwości zajmowania jakichkolwiek stanowisk publicznych. Posługa kapłańska ciągle była nielegalna. Pod koniec zresztą wspomnianego, najtrudniejszego dla katolików, wie­ku XVI brat dziadka Tomasza, bł. Edward Thweng, który potajemnie pełnił posługę katolickiego kapłana w Anglii, za wierność Kościołowi został w 1600 r. stracony w Lancaster.

Działo się to wszak w czasach reformacji, gdy w Anglii niepodzielnie panował Kościół anglikański.

Najcięższe represje skończyły się wraz z zakończeniem panowania Elżbiety I Tu­dor (1533, Greenwich – 1603, Richmond) w 1603 r., ale obostrzenia w życiu katolików pozostały. Mimo tego ojciec wspomnianego Tomasza Gascoigne mógł w 1635 r. nabyć tytuł baroneta od poszukującego funduszy Karola I Stuarta (1600, Dunfermline – 1649, Londyn) (w zamian za posiadłość w Nowej Szkocji (ang. Nova Scotia) w Kanadzie, której rodzinie nigdy nie udało się objąć). Większość najcięższych obostrzeń zniesiono formalnie w 1650 r., ale część pozostała w mocy aż do 1829 r., do tzw. Aktu Emancypacji Katolickiej.

W owych czasach w Anglii nie było szkół katolickich, nie było możliwości uzyskania katolickiego wykształcenia. Nie wolno ich było organizować ani prowadzić, pod karą więzienia a nawet śmierci, więc Tomasz udał się do Saint Omer (departament Pas–de–Calais) we Francji i rozpoczął nauki w założonej w 1593 r. przez jezuitę, o. Roberta Parsons (1546, Nether Stowey – 1610, Rzym), szkole (koledżu) Saint Omer dla angielskich chłopców— dziś tradycję szkoły kontynuuje koledź Stonyhurst (ang. Stonyhurst college, w wiosce Hurst Green, w hrabstwie Lancashire.

Nastąpiło powołanie, więc po ukończeniu szkoły w Saint Omer przeniósł się do Douai, gdzie funkcjonował Angielski Koledż (ang. English College), założony w 1569 r., po heretyckich reformach Henryka VIII Tudora (1491, Greenwich – 1547, Londyn), przez póź­niejszego kardynała, Wilhelma (ang. William) Allena (1532, Rossall – 1594, Rzym), i kształcący przyszłych angielskich kapłanów…

Tam też wyświęcony został właśnie na kapłana…

W 1665 r. przepłynął kanał La Manche, zwany w Anglii Kanałem Angielskim, i wrócił w rodzinne strony, by posługiwać ukrywającym się katolikom…

Przez 14 lat prowadził ukrytą działalność duszpasterską. Był kapelanem w posiadłości Carlton Hall (budynku dziś już nieistniejącym; na jego miejscu wznosi się okazały pałac Carlton Towers), w wiosce Carlton, ok. 28 km na południe od York, należącej do kuzyna z rodziny Stapleton. W owym średniowiecznym dworze znajdowała się kaplica rodzinna i tam posługiwał ks. Tomasz. W iv.1668 r. otworzył i prowadził szkółkę w sporym domu należący do posiadłości rodziny Stapleton, zwanym łac. Quo–usque (pl. jak długo) wybudowanym z przeznaczeniem wdów, które musiały opuszczać główną siedzibę po śmierci małżonka (tzw. ang. dower–house).

Jednocześnie od 1677 r. posługiwał w ofiarowanym przez wuja, sir Tomasza Gascoigne, domu zwanym Dolebank, w wiosce Bishop Thornton, ok. 35 km na północy–zachód od Yorku, gdzie rozpoczął cichą, potajemną działalność Instytut Błogosławionej Dziewicy Maryi (ang. Institute of the Blessed Virgin Mary – IBVM), zgromadzenie nazwane później Siostrami Loreto, założony przez Służebnicę Bożą Marię (ang. Mary) Ward (1585, Mulwith – 1645, Heworth), którego charyzmatem było wychowywanie dziewcząt w wierze katolickiej. Wśród pięciu sióstr, które tam osiadły, trzy były siostrami Tomasza…

Posiadłości Dolebank i Carlton Hall dzieliło ok. 70 km. Tomasz wielokrotnie je poko­nywał, podróżując pod przebraniem rzeźnika…

W Anglii właśnie wzbudzono kolejną falę nienawiści wobec katolików. Tym razem posłużono się wymyślonym spiskiem na życie króla Karola II Stuarta (1630, Londyn – 1685, Londyn) — tzw. spiskiem Oatesa.

Ów Tytus (ang. Titus) Oates (1649, Oakham — 1705, Londyn), anglikański duchowny i oszust, wdarł się w łaski londyńskich katolików (został nawet przyjęty do Kościoła), w szczególności jezuitów. Został wysłany najpierw do koledżu w hiszpańskim Valladolid, a potem katolickiego seminarium dla angielskich studentów w Saint Omer, gdzie ongiś uczył się Tomasz. Z obu szkół został wyrzucony. W zemście wymyślił coś, co później określono jako tzw. papieski spisek” (ang. „Popish Plot”), czyli domniemaną próby zabójstwa króla Karola II…

W x.1678 r. Oates, wezwany przed Parlament, kłamstwami przekonał nastawionych antykatolicko jego członków do swych racji. Wskazał jako organizatorów owego spisku: „wielu angielskich katolików, w szczególności niewinnych jezuitów i kilku spośród znanych katolickich lordów”. Sam król nie do końca dowierzał, ale 30.x.1678 r. podpisał nakaz wyrzucenia wszystkich katolików co najmniej 20 km poza Londyn. Spowodowało to, w latach 1678‑81 w Anglii, niesłychaną histerię anty–katolicką…

Sytuację wykorzystało kilku oszczerców, którzy w ten sposób zemścili się na swych ofiarach, wykorzystując rzeczywiste albo częściej urojone urazy. Podejrzanych aresztowano. Wielu torturowano w okrutny sposób. Ponad 30 stracono (wśród nich św. Jana Kemble, św. Jana Wall, św. Wilhelma Howard i bł. Jana Gavan oraz, jako ostat­niego męczennika katolickiego w Anglii, św. Oliwiera (ang. Oliver) Plunkett (1625, Loughcrew — 1681, Londyn), prymasa Irlandii)…

Podobnie miało miejsce w domostwie sir Tomasza Gascoigne, baroneta. Jeden z jego sług, niejaki Robert Bolron, wyrzucony z pracy za kradzieże i nieuczciwość, oskarżył byłego chlebodawcę o spiskowanie na życie króla.

Początkowo nazwisko Tomasza Thwinga nie pojawiło się w jego zeznaniach. Oszczer­ca obciążył głównie właściciela Barnbow Hall, Tomasza Gascoigne, jego dzieci i krewnego, Milesa Stapleton (1626, Carlton – 1706/7), również baroneta, właściciela Carlton Hall. Aliści 7.vii.1679 r., gdy w domu Gascoigne w Barnbow Hall pojawiły się władze, inna grupa pojawiła się w domu Dolebank. Jego istnienie wydał wspomniany Bolron i tam ks. Tomasz został aresztowany.

Na przesłuchanie wstępne, decydujące o postawieniu zarzutów, wszystkich aresztowanych zawieziono do Londynu. Tam w sławetnym więzieniu Newgate, świeżo odbudowanym po wielkim pożarze Londynu w 1666 r., stanęli przed sędzią. Większość oskarżonych zwolniono z braku dowodów, ale ks. Tomasz — dlatego, że był kapłanem katolickim, że nie dozwolono mu na obronę — został zatrzymany. Ktoś musiał być wszak aresztowany, by podtrzymać legendę wszechogarniającego spisku papieskiego w hrabstwie York i wybór padł na oczywistego winowajcę — katolickiego kapłana. Publiczna rozprawa musiała się odbyć…

Przewieziono go do kazamatów więzienia na zamku York (ang. York Castle), które funkcjonowało już od ok. 1068 r., gdy normański zdobywca Anglii, Wil­helm I Zdobywca (ok. 1028, Falaise – 1087, Saint Gervais k. Rouen), wybudował w Yorku pierwszy zamek, aż do 1929 r.…

Pierwszy raz stanął przed sądem 17.iii.1680 r., gdy w York pojawił się objazdowy sędzia (w owych czasach królewski sędzia objeżdżał podległe sobie tereny, i w określonych dniach wymierzał sprawiedliwość). Wśród współoskarżonych był kre­wny Tomasza, Sir Miles Stapleton i dwie córki Tomasza Gascoigne. Ale ławni­cy (ang. jurors) zostali przez obronę z powodów proceduralnych skutecznie zakwestionowani i rozprawa została odroczona.

Ponownie przed sędzią Tomasz stanął 29.vii.1680 r. Wówczas był już jedynym podsądnym w sprawie o spisek, resztę krewnych Tomasza na rozprawie, która miała miejsce 9 dni wcześniej, zwolniono. Zeznania obciążające złożyli służący rodziny Gascoigne, wspomniany Bolron i niejaki Maybury. Oskarżenie wykorzystało wykaz katolików, który wykryto w domu Gascoigne w dniu aresztowania. W rzeczywistości była to lista osób wspierających powstający konwent sióstr Instytut Błogosławionej Dziewicy Maryi. Ale fakty dla ówczesnej władzy były o tyle istotne, o ile wspierały oficjalną linię polityczną…

Mimo to obrona zdołała wykazać absurdalność zarzutów. Nie miało to jednak znaczenia. Na podstawie materiału dowodowego, który spowodował zwolnienie wszystkich pozostałych oskarżonych, tak w Londynie i potem w Yorku, ks. Tomasza uznano za winnego…

Sędzia powstrzymał się z wydaniem wyroku na zakończenie sesji, już po skazaniu długiej listy zwykłych kryminalistów, złodziei i morderców, nie dlatego, że skazanym był kapłan katolicki, tylko dlatego, że pochodził z arystokratycznej rodziny.

Wyrok był oczywisty. Skazano go na okrutną karę przewidzianą dla zdrajców – wieszanie, wypatroszenie i ćwiartowanie (ang. hanging, drawing and quartering). Kara brzmiała: „Zostaniesz zawieziony na wozie na miejsce egzekucji. Tam zostaniesz powieszony, po czym odczepiony od stryczka, gdy jeszcze żyć będziesz. Następnie odjęte będą ci twoje wstydliwe części ciała, wnętrzności wyrwane i spalone przed twoimi oczami. Na koniec zostaniesz ścięty a ciało poćwiartowane. Twoje szczątki zostaną następnie rozdysponowane zgodnie z wolą królewską”…

Gdy Tomasz usłyszał wyrok pokornie schylił głowę i cicho powiedział po łacinie: „Innocens ego sum” (ang. Jestem niewinny”)

Król początkowo miał ponoć zamiar go ułaskawić, ale w związku z protestami w Parlamencie następnego dnia zmienił zdanie i odmówił aktu łaski…

Wyroku nie wykonano, jak to było w zwyczaju, natychmiast. Dalej przetrzymywano Tomasza w więzieniu w York. Prawdopodobnie chodziło o wymuszenie podpisania aktu lojalności, poprzez podpisanie tzw. Przysięgi Zwierzchności (ang. Oath of Supremacy), stanowiącej konsekwencję tzw. Aktu Zwierzchności (ang. Act of Supremacy — 1 Eliz. 1c. 1) z 1558 r., mocą którego urzędnicy państwowi zmuszani byli do uznania króla za głowę Kościoła Anglii. Szkocki odpowiednik tego prawa, tzw. Akt Obowiązywania Władzy Papieskiej (ang. Papal Jurisdiction Act) z 1560 r. obowiązuje do dnia dzisiejszego…

Tomasz odmówił.

23.x.1680 r. wyprowadzono go więc z zamku York i wyprowadzono z miasta poprzez bramę miejską Micklegate (ang. Micklegate Bar). W jej pobliżu znajdował się dom znajdujący się w posiadaniu Tomasza Gascoigne. W nim przebywały niektóre z sióstr prowadzonego na śmierć Tomasza — zakonnic Instytutu Błogosławionej Dziewicy Maryi. Stamtąd obserwowały jego ostatnią drogę…

Przez most zwany Ousebridge, przewieziono go na wozie drabiniastym na zwyczajowe miejsce straceń w Yorku, na polach Knavesmire, przy drodze wyjazdowej do Londynu.

Tam, wobec zgromadzonej tłuszczy, skazaniec oświadczył, że oskarżenie było całkowicie fałszywe, że jest wiernym poddanym królewskim. Mówił dalej:

Nie zgodziłem się na podpisanie Przysięgi Zwierzchności, w jej obecnym kształcie tylko w związku z pewnymi zawartymi w niej określeniami, a nie dlatego, że odrzuciłem pojęcie lojalności. Gdyby przysięga zawierała wyłącznie zwrot o lojalności wobec monarchy uznałbym za grzech jej odrzucenie.

Jestem kapłanem katolickim i przez około piętnaście lat pełniłem posługę duszpasterką. Temu nie zaprzeczam, jestem daleki od tego. Więcej: uznaję to za największy zaszczyt jakiego mogłem doświadczyć […]

Proszę Boga Najwyższego o wybaczenie przewinień moim prześladowcom, oskarżycielom, a także ławnikom, i wszystkim którzy przyczynili się do mojej śmierci”.

Pomodlił się następnie za króla i jego rodzinę, i poprosił o modlitwę za jego duszę wszystkich katolików.

Ze słowami „Słodki Jezu, przyjmij moją duszę” wszedł na szafot…

Nie oszczędzono mu żadnej z części okrutnej kary…

Był ostatnim angielskim kapłanem zamordowanym w czasach reformacji…

Zgodnie ze zwyczajem poćwiartowane członki zawieszono na pikach na murach miejskich przy bramach wyjazdowych z York. Wierni pozbierali je później i pochowali na cmentarzu przy kościele pw. Matki Bożej (ang. St Mary church), dziś już nie pełniącym funkcji religijnych i wykorzystywanym jako centrum wystawowe, w pobliżu bramy zamkowej (ang. Castlegate) w Yorku.

Krzywoprzysięstwo i oszczerstwa Bolrona przyniosły mu przychód w wysoko­ści ok. 1,000 funtów, znacznej kwoty w owych czasach, dziś wartej ok. 500‑1,000 razy więcej w wartościach bezwzględnych. A Oatesa, w nagrodę za „zasługi”, Parlament uznał patriota, przyznał mu pensję i gabinet w rządowych budynkach przy londyńskiej ul. Whitehall

Tomasz został beatyfikowany 15.xii.1929 r. przez Piusa XI (1857, Desio – 1939, Watykan) w gronie 136 męczenników angielskiej reformacji.

Jego relikwie przechowywane są dziś w konwencie sióstr Kongregacji Jezusowej (ang. Congregation of Jesus – CJ) w Yorku, zwanym ang. Bar Convent, najstarszym funkcjonującym do dziś konwencie katolickim w Anglii. Znajduje się on w domu w pobliżu bramy Micklegate, skąd ongiś siostry Tomasza obserwowały jego ostatnią drogę, i gdzie w 1686 r. przeniosły się — oczywiście skrycie — na stałe, a Kongregacja Jezusowa jest odnogą Sióstr Loreto, które dziś kształcą ponad 70,000 uczennic w ponad 150 szkołach na całym świecie.

Część relikwii przechowywana jest także w seminarium duchownym archidiecezji Birmingham, w koledżu pw. Najświętszej Maryi Panny (ang. St Mary’s college), w dzielnicy New OstcottBirmingham, zwanym też koledżem Oscott (ang. Oscott College).

Popatrzmy też na filmik o angielskich męczennikach (z angielskimi napisami):

  • Z komentarzem bł. Jana Henryka Newmana:
    MĘCZENNICY ANGLII i KARDYNAŁ JAN HENRYK NEWMAN: zwiastun serii filmów produkcji 'MarysDowryProductions'; źródło: www.youtube.com

Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II22.xi.1987 r., wygłoszonymi w Watykanie, podczas Mszy św. beatyfikacyjnej innych 85 angielskich męczenników (po włosku i angielsku):

Popatrzmy na mapę życia błogosławionego:

  • GoogleMap

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich:

włoskich: