MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU

Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno

św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

Valid XHTML 1.0 Strict

7 błogosławionych MĘCZENNIKÓW TAJSKICH

patroni: Tajlandii

wspomnienie: 22 października

wszyscy nasi święci
tutaj

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych z błogosławionym:

  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.songkhon.org
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.catholicireland.net
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH; źródło: www.santiebeati.it
  • SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: en.wikipedia.org
  • RELIKWIE SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.panoramio.com
  • DAWNY KOŚCIÓŁ w BAN SONGKHON; źródło: www.songkhon.org
  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: commons.wikimedia.org

22.x.1989 r., w bazylice pw. św. PiotraWatykanie, papież św. Jan Paweł II (1920, Wadowice – 2005, Watykan) beatyfikował siedmioro męczenników tajskich:

Cała siódemka została zamordowana przez tajskich żandarmów w 1940 r. w wiosce Ban Songkhon, położonej nad największą rzeką półwyspu Indochińskiego, Mekong, ok. 30 km na północ od Mukdahan, ówczesnej stolicy dystryktu (dziś stolica prowincji Mukdahan), w Syjamie (dziś Tajlandia).

Stali się ofiarami nasilającejgo się konfliktu między Syjamem a sąsiadującymi z nimi kolonialnymi Indochinami Francuskimi. Syjam, jedyny kraj południowo–wschodniej Azji, który nie stał się kolonią, rządzony był przez autokratyczny rząd, oparty o administrację cywilną i wojsko, kultywujący militaryzm i nacjonalizm. Rządzący próbowali ugruntować swą władzę zawierając porozumienie o nieagresji z Japonią, która właśnie podbiła znaczącą część Chin, i artykułując roszczenia terytorialne wobec Indochin Francuskich. Gdy w v.1940 r. Niemcy podbiły Francję władcy Syjamu zdecydowali się, w porozumieniu z imperialistyczną Japonią, na zbrojną konfrontację, która nastąpiła w x.1940 r.

W trakcie przygotowań do wojny żandarmi w Ban Songkhon zaczęli wywierać na tamtejszą misję katolicką i związaną z nią społeczność. Po jej rozpoczęciu wyrzucono, 29.xi.1940 r., misjonarza, o. Pawła Figuet.

Nie skończyło to aliści nacisku na katolików. Nieustannie oskarżano ich o szpiegostwo na rzecz Francji. Żądano wyrzeczenia się wiary. Wszyscy — w tym nastoletnie dzieci i dziewczęta — konsekwentnie odmawiali.

Ich ofiarę tak w dniu beatyfikacji opisywał Ojciec św. Jan Paweł II:

To zaiste istotne, że ich ofiara została złożona w chrześcijańskiej społeczności, która acz jeszcze młoda była już przygotowana do dania świadectwa Jezusowi ChrystusowiJego miłości z samych siebie, zgodnie z Jego słowami »będziecie Moimi świadkami […] aż po krańce ziemi«Dz 1, 9.

 […] żyli w miejscu, które większość świata uznaje za zagubione: w wiosce Songkhon, w północno–wschodniej Tajlandii. Podczas politycznej zawieruchy, która ogarnęła ich kraj 50 lat temu ich społeczność pozbawiona została opieki duszpasterskiej. Wówczas Filip Siphong, katecheta i ojciec rodziny, postanowił aktywnie włączyć się w szerzenie Wiary.

Był człowiekiem, który miał pełną świadomość, że przez chrzest należał do Chrystusa, Kapłana, ProrokaKróla, i został osobiście powołany do głoszenia Dobrej Nadziei. Poczuł obowiązek wypełnienia luki pozostawionej przez wyrzuconego z wioski kapłana, w najgłębszy możliwy sposób. Głosił słowo Boże i nauczał, z cierpliwością i miłością.

By każdy brat i siostra w jego społeczności mógł być ‘spełniony i przygotowany do pełnienia każdego dobrego uczynku’, aż do męczeństwa, sam stał się ‘człowiekiem Bożym’. Stał się świadkiem gotowym do złożenia ofiary jako pierwszy, pozwalając się aresztować i zamordować, byle nie zdradzić wiary…

W jego ślady poszli inni […] [kobiety i dziewczęta o imionach] starożytnych chrześcijańskich męczennic, dziewic i świętych kobiet, które oddały życie za wiarę. [Te imiona] miały jeszcze raz odbić się echem w historii rodzącego się kościoła w Tajlandii. Tam, wokół postaci katechety i męczennika Filipa — ‘wielkiego drzewa’, jak go nazywano w wiosce — Ewangelia Jezusa Chrystusa zaszczepi swe korzenie i zacznie wzrastać…

[Ich historia] może równie dobrze pochodzić z opisu męczeństwa pierwszych chrześcijan. Świadectwo Chrystusowe, które męczennicy Tajlandii złożyli swemu młodemu Kościołowi, dziś […] ofiarują [na ołtarzu beatyfikacyjnym] Kościołowi na całym świecie”…

Dziś w miejscu ich męczeństwa znajduje się świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich…

Obejrzyjmy dwie etiudki o sanktuarium pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich w Ban Songkhon:

  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.youtube.com
  • SANKTUARIUM SIEDMIORO BŁOGOSŁAWIONYCH MĘCZENNIKÓW TAJSKICH - świątynia pw. Najświętszej Maryi Panny Męczenników Tajlandzkich, Ban Songkhon; źródło: www.youtube.com

Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II wygłoszonymi w homilii beatykacyjnej, 22.x.1989 r., (po włosku i angielsku):

Mapa okolic miejsca męczeństwa:

  • GoogleMap

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

polskich:

angielskich:

tajskich:

włoskich: