Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno
bł. 19 MĘCZENNIKÓW LAVAL
patroni: diecezji Laval
wspomnienie: 19 czerwca
wszyscy nasi święci
tutaj
19.vi.1955 r. Pius XII (1876, Rzym – 1958, Castel Gandolfo) beatyfikował 19 męczenników Laval, zamordowanych przez rewolucjonistów francuskich podczas tłumienia tzw. powstania wandejskiego oraz powstania szuanów:
imię | nazwisko | status | przyjście na świat | męczeństwo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
data | miejsce (departament) | data | miejsce (departament) | |||
Jan Chrzciciel (fr. Jean-Baptiste) | Turpin du Cormier | kapłan parafii pw. Świętej Trójcy w Laval | 1732 | Laval | 21.i.1794 | Laval |
Jan Maria (fr. Jean-Marie) | Gallot | zastępca dyrektora chóru w katedrze pw. Świętej Trójcy w Laval i kapelan sióstr benedyktynek | 14.vii.1747 | Laval | 21.i.1794 | Laval |
Jan (fr. Jean) | Pelle | kapłan katedry pw. Świętej Trójcy w Laval i kapelan sióstr klarysek | 22.i.1720 | Laval | 21.i.1794 | Laval |
Ireneusz Ludwik (fr. Rene-Louis) | Ambroise | kapłan katedry pw. Świętej Trójcy w Laval | 1.iii.1720 | Laval | 21.i.1794 | Laval |
Franciszek (fr. Francois) | Duchesne | kapelan parafii pw. św. Michała w Laval | 8.i.1736 | Laval | 21.i.1794 | Laval |
Julian Franciszek (fr. Julien-Francois) | Morin de la Girardière | kapelan kościoła pw. św. Vénérand w Laval | 14.xii.1733 | Saint-Fraimbault-de-Prières | 21.i.1794 | Laval |
Jakub (fr. Jacques) | Andrè | dziekan i proboszcz parafii Rouessé-Vassé | 15.x.1743 | Saint-Pierre-la-Cour | 21.i.1794 | Laval |
Andrzej (fr. Andre) | Duliou | proboszcz parafii Saint-Fort | 18.vii.1727 | Saint-Laurent-des-Mortiers | 21.i.1794 | Laval |
Ludwik (fr. Louis) | Gastineau | kapelan kowali w Port-Brillet | 10.xi.1727 | Loiron | 21.i.1794 | Laval |
Franciszek (fr. Francois) | Migoret-Lamberdiere | proboszcz parafii Rennes-en-Grenouille | 1728 | Saint-Fraimbault-de-Lassay | 21.i.1794 | Laval |
Julian (fr. Julien) | Moulè | proboszcz parafii Saulges | 29.iii.1716 | Le Mans | 21.i.1794 | Laval |
Augustyn Emanuel (fr. Augustin-Emanuel) | Philippot | proboszcz parafii la Bazouge-des-Alleux | 11.vi.1716 | Paryż | 21.i.1794 | Laval |
Piotr (fr. Pierre) | Thomas | b. kapelan augustianów w Château-Gontier | 13.xii.1729 | Mesnil-Rainfray | 21.i.1794 | Laval |
Jan Chrzciciel (fr. Jean-Baptiste) | Triquerie | kapłan zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w klasztorze Buron | 1.vii.1737 | Laval | 5.ii.1794 | Laval |
Franciszka (fr. Françoise) | Mézière | świecka | 25.viii.1745 | Mézangers | 5.ii.1794 | Laval |
Franciszka (fr. Francoise) | Trèhet | zakonnica ze Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia Matki Bożej | 8.iv.1756 | Saint-Mars-sur-la-Futaie | 13.iii.1794 | Ernée |
Joanna (fr. Jeanne) | Vèron | zakonnica ze Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia Matki Bożej | 6.viii.1766 | Quelaines-Saint-Gault | 20.iii.1794 | Ernée |
Monika Maria (fr. Monica Marie) | Lhuilier | Zgromadzenie Sióstr Augustianek od Miłosierdzia Jezusa | 18.xi.1744 | Arquenay | 25.vi.1794 | Laval |
Jakub (fr. Jacques) | Burin | proboszcz parafi Saint-Martin-de-Connée | 6.i.1756 | Champfleur | 17.x.1794 | Champgenêteux |
Rozpoczęcie tzw. rewolucji francuskiej, której symboliczny początek znamionowało wejście 14.vii.1789 r. paryskiej tłuszczy do w zasadzie pustego więzienia, zwanego Bastylią, szybko doprowadziło do rządów gilotyny. Rozmaite lewackie frakcje rewolucyjne walczyły o władzę, systematycznie wyrzynając się wzajemnie. Ale w międzyczasie tysiące ludzi traciło życie, niszczono kościoły i opactwa, rabując bezcenną spuściznę wieków, świadectwo chrześcijańskiej przeszłości Francji…
Jedną z pierwszych „rewolucyjnych” decyzji była tzw. Konstytucja cywilnej kleru (fr. La loi sur la constitution civile du clergé), uchwalona 12.vii.1790 r., mocą której państwo ogłaszało się zwierzchnikiem Kościoła we Francji, a uchowieństwo zmuszone zostało do złożenia przysięgi na wierność owej „Konstytucji”. Inspiracje rewolucjoniści czerpali niewątpliwie z czasów schizmy angielskiej i tzw. „Aktu Zwierzchności” (ang. „Act of Supremacy”), mocą którego angielski król Henryk VIII Tudor (1491, Greenwich – 1547, Londyn) uznawał się nie tylko „głową kościoła angielskiego na ziemi”, ale wymuszał na biskupach, księżach i zakonnikach podpisanie formalnego dokumentu uznającego uzurpacje monarchy.
Duża część duchowieństwa odmówiła jednakże złożenia owej przysięgi — pozostała wierna papieżowi Piusowi VI (1717, Cesena – 1799, Valence), który w dwóch breve: „Quod aliquantum” (10.iii.1791 r.) i „Caritas, quae docente Paulo” (13.iv.1791 r.), uznał postanowienia Konstytucji za świętokradztwo i herezję, a wszystkie osoby duchowne wezwał odmowy złożenia przysięgi z niej wynikającej…
W obronie duchowieństwa w 1793 r. wybuchło powstanie w Wandei. Objęło większość departamentów Kraju Loary, w tym Wandei (fr. Vendée) i sąsiadujące z nim departamenty Deux–Sèvres, Maine i Loary (fr. Maine–et–Loire) oraz Loary Atlantyckiej (fr. Loire–Atlantique).
Charakter powstania — w obronie duchowieństwa — przeraził rewolucyjne lewactwo. 1.viii.1793 r. Konwent Narodowy (fr. Convention Nationale) — czyli rewolucyjny parlament — nakazał bezwzględną pacyfikację powstania, zalecając wymordowanie wszystkich jego mieszkańców, niezależnie od wieku i płci, złapanych z bronią w ręku lub podejrzanych o sprzyjanie kontrrewolucji.
Kilka tygodni później, 17.ix.1793 r., rozszerzono stosowanie prawa na całą Francję uchwalając dekret o podejrzanych (fr. Loi des suspects). Wśród „podejrzanych” znalazły się m.in. osoby duchowne odmawiające złożenia przysięgi zgodnie z zapisami Konstytucji cywilnej kleru. Ustawa obligowała wręcz państwo do natychmiastowego aresztowania „podejrzanych” i postawienia przed rewolucyjnym „sądem”, czyli Trybunałem Rewolucyjnym.
Krwawą pacyfikację rozpoczęto w i.1794 r. Szczególnego rysu nadała jej radykalna grupka lewaków, zwana hebertystami (fr. hébertistes) — od nazwiska przywódcy, Jakuba Renata (fr. Jacques–René) Hébert (1757, Alençon – 1794, Paryżu), określanego jako „pies na Kościół”, propagatora całkowitej dechrystianizacji Europy, dziennikarza i edytora czasopisma „Le père Duchesne” (pl. „Ojciec Duchesne”), wyróźniającego się prostackim, wulgarnym językiem przekazu i niewybrednymi atakami na Kościół katolicki, takiego ojca duchowego „Goebbelsa stanu wojennego” w prl, niejakiego Urbana — zaczęła organizować akcje planowego niszczenia kościołów i fizycznego atakowania ludzi, którzy opowiadali się za tradycją chrześcijańską.
Tymczasem w departamencie Mayenne i okolicach rozpoczęło się powstanie szuanów (fr. Les Chouans). Także stanęło w obronie prześladowanego duchowieństwa, które odmawiało złożenia przysięgi zgodnej z Konstytucją cywilną kleru.
Kulminacją represji był vi.1794 r. i vii.1794 r., gdy lewaccy rewolucjoniści wprowadzili legislacyjnie tzw. Wielki Terror…
Pacyfikacja Wandei trwała z przerwami do 1800 r. i okazała się pierwszym w nowożytnej Europy ludobójstwem na niesłuchaną skalę. Liczba ofiar eksterminacji nie jest znana, ale niektórzy szacują, że ilość ofiar mogła przekroczyć 320,000, czyli 40‑4% ludności Wandei…
Wśród ofiar owego ludobójstwa znalazło się i 19 męczenników Laval i okolic, zamordowanych na gilotynach bądź zastrzelonych w 1794 r.…
19.ii.1984 r. św. Jan Paweł II (1920, Wadowice – 2005, Watykan) podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 99 męczenników Angers, w większości kobiet, zamordowanych podczas tłumienia powstania wandejskiego, wypowiedział słowa, które równie dobrze odnosić mogłyby się do beatyfikowanych prawie 40 lat wcześniej męczenników z Laval:
„[…] Przyjęli śmierć, bo […] pragnęli ‘zachować wiarę i swoją religię’, bo byli członkami Kościoła Katolickiego […] i odmówili złożenia przysięgi, którą uznawali za schizmatycką […]
Tylko w kontekście wielkich ideologicznych, politycznych i militarnych napięć było możliwe oskarżenie ich o zdradę kraju. W uzasadnieniach wyroków oskarżano ich o kolaborację z ‘antyrewolucyjnymi siłami’, co oczywiście zawsze dzieje się w trakcie prawie wszystkich prześladowań, zarówno dawniej jak i dziś […]
Ci męczennicy zaiste proszą nas, byśmy pomyśleli o tysiącach wyznawców, którzy dziś cierpią prześladowania — każdego dnia, na całym świecie — w ukryciu, w cierpieniu, w podobnie straszny sposób. Wołają do nas, bo ich własne cierpienia też wyrastały z braku wolności religijnej, dyskryminacji, niemożności obrony, internowania, skazania na śmierć cywilną, i miały jakże wiele wspólnego ze znoszącymi prześladowania w imię Chrystusa w naszych czasach”…
Popatrzmy na dłuższy fabularyzowany film o powstaniu wandejskim (po francusku):
Posłuchajmy też współczesnej piosenki o szuanach:
Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II z 19.ii.1984 r., wygłoszonymi w Watykanie, podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 99 męczenników Angers (po włosku):
Opracowanie oparto na następujących źródłach:
polskich:
francuskich: