MATKA BOŻA CZĘSTOCHOWSKA: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneMATKA BOŻA NIEUSTAJĄCEJ POMOCYLOGO PORTALU
Rzymskokatolicka Parafia
pod wezwaniem św. Zygmunta
05-507 Słomczyn
ul. Wiślana 85
dekanat konstanciński
m. i gm. Konstancin-Jeziorna
powiat Piaseczno
św. ZYGMUNT: kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własneśw. ZYGMUNT: XIX w., feretron, kościół św. Zygmunta, Słomczyn; źródło: zbiory własne

7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z MADRYTU -
MĘCZENNICE WOJNY DOMOWEJ w HISZPANII

patronki: Hiszpanii, wizytek

wspomnienie: 10 maja

Łącza do ilustracji (dzieł sztuki) związanych z błogosławionymi:

  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: www.religionenlibertad.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: www.katolsk.no
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: religiosasmartiresenlaguerra.blogspot.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: www.santiebeati.it
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: s694.beta.photobucket.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: www.religionenlibertad.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: s694.beta.photobucket.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ; źródło: www.religionenlibertad.com
  • 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: ołtarz, klasztor sióstr wizytek, Madryt; źródło: www.religionenlibertad.com
  • OSTATNI APARTAMENT 7 BŁOGOSŁAWIONYCH WIZYTEK z HISZPANII: Madryt; źródło: www.religionenlibertad.com
  • LEWACKA BOJÓWKA: 1936, Madryt; źródło: www.religionenlibertad.com

Należały do klauzurowego Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny (łac. Ordo Visitationis Beatissimae Mariae Virginis – OVM) – wizytek, zgromadzenia założonego w 1610 r. na terenie księstwa Sabaudii przez św. Franciszka Salezego i św. Joannę Franciszkę Frémyot de Chantal (dlatego zwanego też, w niektórych krajach, od nazwiska założyciela – salezjankami).

Wszystkie pochodziły z pobożnych rodzin katolickich.

Rozpoczęcie 18.vii.1936 r., przez gen. Franciszka (hiszp. Francisco) Franco y Bahamonde (1892, Ferrol – 1975, Madryt), wojskowej rewolty wobec lewackiej władzy i ogłoszenie odezwy (hiszp. pronunciamiento) – czyli publicznej deklaracji nieposłuszeństwa – stało się zaczynem gwałtownego nasilenia prześladowań Kościoła Katolickiego na terenach kontrolowanych przez lewackie władze Hiszpanii. Na ulice miast i wsi wyszły bojówki wszelkiej maści. „Czerwony terror” pochłonąć miał 13 biskupów, 4,172 diecezjalnych kapłanów i kleryków, 2,364 zakonników i mnichów oraz 283 siostry zakonne – razem co najmniej 6,832 ofiary wśród duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego, męskiego i żeńskiego…

Oczywiście prześladowania rozpoczęły się znacznie wcześniej, wraz z upadkiem monarchii króla Alfonsa XIII (1886, Madryt – 1941, Rzym), nastaniem w 1931 r. republiki i wprowadzeniem pierwszych aktów nakierowanych bezpośrednio w Kościół Katolicki. Pod przykrywką „jedności” narodu lewackie władze wykreowały atmosferę nienawiści wobec chrześcijan. Już wtedy płonęły świątynie, inne były zamieniane na magazyny…

Siostry wizytki, mające jeden ze swoich klasztorów w Madrycie, zdawały sobie sprawę z narastającego niebezpieczeństwa. Dlatego też w początkach 1936 r. przeniosły się do miejscowości Oronoz-Mugaire, w regionie Baztán, w krainie Nawarra (hiszp. Navarra), w północnej Hiszpanii, która później – w momencie wybuchu rebelii - wsparła gen. Franco.

W Madrycie, na życzenie siostry przełożonej, zostało jednakże siedem sióstr, pod kierunkiem s. Marii Gabrieli. Miały się opiekować świątynią klasztorną, w której dalej odbywały się nabożeństwa, przybywali kapłani i odprawiali Msze św.

Natychmiast po wybuchu wojny madrycki konwent wizytek został zaatakowany i podpalony, ale przetrwał. Po tym wydarzeniu przez jakiś czas zostawiono zakonnice w spokoju. Przeniosły się wówczas do apartamentu – niedaleko klasztoru - pół-piwnicy, z oknami wychodzącymi bezpośrednio na ulicę, która służyła im jako klauzura.

Ale wzbudziły podejrzenia sąsiada, który doniósł o nich lewackim władzom…

Natychmiast poddano je nasilającym się represjom, zaczęły się rewizje, śledzenie. Pętla się zaciskała…

17.xi.1936 r. do apartamentu wpadła lewacka bojówka i go zdemolowała. Na odchodnym oprawcy oznajmili, jakby ostrzegając: „Do zobaczenia do jutra!”. Jedna z siedmiu, s. Maria Gracjana, miała im odpowiedzieć: „Byłoby stratą nie wykorzystać takiej szansy na spotkanie z Panem w niebie”… I dodała: „Powiemy Panu, że jesteśmy gotowe w każdej chwili ponieść dla Niego palmę męczeństwa”…

Pozostały w apartamencie, spędzając noc na modlitwie. „Co za radość – męczeństwo jest blisko. Jeżeli Hiszpania ma być uratowana dzięki naszej przelanej krwi, niech się tak stanie”, miały powtarzać świadkom wydarzeń…

Jeden z oprawców pozostał na straży. Każdej z sióstr po kolei proponował pomoc w pozyskaniu schronienia, w którymś z zagranicznych konsulatów i ambasad. Ich wiara i złożone śluby okazały się więzami silniejszymi, niż obawa przed śmiercią – wszystkie po kolei odmawiały…

Wieczorem następnego dnia, 18.xi.1936 r., ok. 1900, do mieszkania wpadła bojówka Iberyjskiej Federacji Anarchistycznej (hiszp. Federación Anarquista Ibérica), jednego  najbardziej fanatycznych ugrupowań lewackich. Oprawcy nakazali zakonnicom natychmiastowe opuszczenie apartamentu…

Otoczył je wrogi, wrzeszczący tłum. Mimo tego wszystkie zachowały - nieziemski wręcz - spokój i godność. Więcej – czyniły znaki krzyża błogosławiąc tłuszczę…

Wepchnięto je na ciężarówkę. Schwyciły się za ręce i zaczęły modlić.

Wywieziono je na pobrzeże miasta. Tam nakazano im schodzić – po kolei – z naczepy…

Zbrodniarze każdą witali salwą.

Ostatnią była najmłodsza, s. Maria Cecylia. Widząc, że współsiostra przed nią schodząca upada, a obok leży pięć ciał poprzedniczek, odruchowo zaczęła uciekać…

Było już ciemno i udało się jej oddalić od miejsca zbrodni - zagubić w podmiejskich uliczkach Madrytu.

Po chwili jednakże zatrzymała się… Odwróciła i udała się wprost do … lokalnego przedstawicielstwa władz lewackich. Wchodząc powiedziała: „Jestem wierzącą. Jestem siostrą zakonną – wizytką”…

Natychmiast ją aresztowano i zamknięto w więzieniu, jednym z naprędce zorganizowanych przez lewaków miejsc kaźni, zwanych „czeka” (hiszp. checa”) – od nazwy zbrodniczej rosyjskiej instytucji.

Przetrzymywano ją wpośród ok. tuzina innych kobiet, w zawilgoconym, zimnym pomieszczeniu, z jedną, niewielką ubikacją. Podtrzymywała zatrzymane niewiasty na duchu, nieustannie się modląc.

Lewacy po kolei wzywali kobiety na przesłuchania, po których niektóre zwalniali. Resztę wywozili w nieznanym kierunku, skąd już nie wracały do celi.

Maria Cecylia nie miała złudzeń. Gdy w nocy z 22 na 23.xi.1936 r. przyszła na nią kolej, pożegnała się z współwięźniarkami mówiąc, iż nie zamierza ukrywać, że jest wierzącą i siostrą zakonną, i nią zawsze pozostanie…

Odtąd i o niej nikt nic więcej nie słyszał…

Informacje o rozstrzelaniu siedmiu zakonnic zaczęły krążyć po Madrycie. Rodziny próbowały - z wielką ostrożnością – czegoś się dowiedzieć, ale bezskutecznie: panowała zmowa milczenia. Nikt nic nie widział, nie wiedział, albo nie chciał wiedzieć, albo się bał powiedzieć…

W 1939 r. wojna się zakończyła. Wizytki powróciły z Oronoz-Mugaire do Madrytu i zaczęły poszukiwać szczątków swych współsióstr i szczegółów ich męczeństwa. Jednocześnie doprowadzały do użytku swój klasztor, straszliwie zdewastowany przez lewaków…

Najpierw dowiedziały się o miejscu pochówku sześciu zakonnic zamordowanych 18.xi.1936 r. Ich ciała odnaleziono na śmietniku przy ul. López de Hoyos w Madrycie. Ekshumacja ciał została udokumentowana zdjęciami a szczątki czterech z nich: s. Marii Gabrieli, s. Marii Teresy, s. Marii Gracjany i s. Marii Agnieszki, zostały zidentyfikowane i przeniesione 14.vi.1940 r. do krypty klasztornej.

Acz istniała pewność, iż pozostałe dwa ciała należały do sióstr Marii JózefyMarii Anieli, lecz ich twarze były tak zmasakrowane przez kule oprawców, że nie udało się je jednoznacznie rozpoznać. W związku z tym pochowano je na cmentarzu katedralnym Naszej Pani z Almudena (hiszp. Nuestra Señora de la Almudena), a później przeniesiono do bazyliki-mauzoleum ofiar wojny domowej w Hiszpanii - Doliny Poległych (hiszp. Valle de los Caídos), znajdującej się 12 km od historycznego kompleksu pałacowo-klasztorno-bibliotecznego Escorial i 50 km od Madrytu.

Natomiast miejsce śmierci i pochówku Marii Cecylii pozostawało nieznane. Wiedziano tylko o jej uwięzieniu we wspomnianej „czece”, ale w zasadzie nic o jej dalszych losach. Do 1941 r., gdy w klasztorze pojawiła się pewna kobieta z siostrzenicą, która zamierzała wstąpić do klauzury…

Po wejściu starsza pani zobaczyła krzyż wiszący na szyi przyjmującej ją zakonnicy – wizytki. I zakrzyknęła: „Widziałam taki krzyż na cmentarzu komunalnym w Vallecas!”.

Z jej opowieści wynikało, że gdy poszukiwała tam – w pod-madryckiej wówczas miejscowości Vallecas (dziś stanowiącej część Madrytu, jako jego dystrykty Puente de VallecasVilla de Vallecas) - ciała swego męża, który zginął w 1936 r., na początku rewolty gen. Franco, wśród rzeczy, które jej pokazano znajdować się miał krzyż – jak się okazało krzyż sióstr wizytek – z wyraźnym śladem kuli, która go przestrzeliła…

Siostry udały się więc na cmentarz w Vallecas i tam 4.x.1941 r. odnalazły ciało Marii Cecylii

Siedem zakonnic-wizytek zostało beatyfikowanych przez Jana Pawła II 10.v.1998 r., w Rzymie. Ojciec św. powiedział wówczas: „Wszyscy zmierzamy ku celowi ostatecznemu, niebiańskiemu Jeruzalem, dokąd przez wieki zmierzali i gdzie już dotarli święci i męczennicy. Na tej naszej ziemskiej pielgrzymce ci z naszych braci i sióstr, którzy zwycięsko przeszli przez ‘wielkie udręki’, służą nam jako przykład, bodziec i zachęta…

Owe męczennice to:

  • Rozstrzelane 18.xi.1936 r. w Madrycie:
    1. bł. Maria Gabrielawłaśc. Amparo de Hinojosa y Naveros.
      bł. MARIA GABRIELA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 24.vii.1872 r. w Alhama, w prowincji Grenada (hiszp. Grenada).

      Śluby wieczyste złożyła w 1894 r. przyjmując imiona Marii Gabrieli

    2. bł. Maria Teresawłaśc. Laura Cavestany y Anduaga.
      bł. MARIA TERESA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 30.vii.1888 r. w Puerto Real, w prowincji Kadyks (hiszp. Cádiz).

      Śluby wieczyste złożyła w 1916 r. przyjmując imiona Marii Teresy

    3. bł. Maria Józefa (hiszp. María Josefa)właśc. Maria Karmen (hiszp. María del Carmen) Barrera y Izaguirre.
      bł. MARIA GABRIELA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 23.v.1881 r. w Ferrol, w prowincji A Coruña.

      Śluby wieczyste złożyła w 1920 r. przyjmując imiona Marii Józefy

    4. bł. Maria Agnieszka (hiszp. María Inés)właśc. Agnieszka (hiszp. Inés) Zudaire y Galdeano.
      bł. MARIA AGNIESZKA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 28.i.1900 r. w miejscowości Echávarri, w prowincji Nawarra (hiszp. Navarra).

      Śluby wieczyste złożyła w 1920 r. przyjmując imiona Marii Agnieszki

    5. bł. Maria Aniela (hiszp. María Angela)właśc. Martyna (hiszp. Martina) Olaizola y Garagarza.
      bł. MARIA ANIELA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 12.xi.1893 r. w maleńskiej wiosce Garin, w prowincji Gipuzkoa (hiszp. Guipúzcoa) w autonomicznej wspólnocie Kraju Basków (bask. Euskadi).

      Śluby wieczyste złożyła w 1934 r. przyjmując imiona Marii Anieli

      Zapamiętano ją jako cierpliwą, bezpretensjonalną, pomocną, pokorną, ciężko pracującą na rzecz społeczności, nie pozbawioną humoru współsiostrę…

    6. bł. Maria Gracjana (hiszp. María Engracia)właśc. Józefa Joachima (hiszp. Josefa Joaquina) Lecuona y Aramburu.
      bł. MARIA GRACJANA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 2.vii.1897 r. w miejscowości Oyarzun, w prowincji Gipuzkoa (hiszp. Guipúzcoa) w autonomicznej wspólnocie Kraju Basków (bask. Euskadi).

      U bram klauzury w Madrycie stanęła w 1924 r. Dziesięć lat później, w 1934 r., złożyła śluby wieczyste przyjmując imiona Marii Gracjany.

      Współsiostry zapamiętały ją jako inteligentną, odpowiedzialną, pełną życia i poświęcenia zakonnicę…

  • Rozstrzelana w nocy z 22 na 23.xi.1936 r. w pod-madryckiej wówczas miejscowości Vallecas:
    1. bł. Maria Cecylia (hiszp. María Cecilia)właśc. Felicyta (hiszp. Felicidad) Cendoya y Araquistain.
      bł. MARIA CECYLIA: ; źródło: s694.beta.photobucket.com

      Urodziła się 10.i.1910 r. w miejscowości Azpeitia, w prowincji Gipuzkoa (hiszp. Guipúzcoa) w autonomicznej wspólnocie Kraju Basków (bask. Euskadi).

      Śluby wieczyste złożyła w 1932 r. (albo w 1935 r.) przyjmując imiona Marii Cecylii.

Pochylmy się nad słowami Ojca św. Jana Pawła II10.v.1998 r. w Rzymie, wygłoszonymi podczas Mszy św. beatyfikacyjnej (w różnych językach):

Obejrzyjmy film „Krzyż, przebaczenie i chwała”, o lewackiej wojnie z chrześcijaństwem w Hiszpanii (po hiszpańsku):

  • cz. I:
    KRZYŻ, PRZEBACZENIE i CHWAŁA; cz. I; źródło: www.youtube.com
  • cz. II:
    KRZYŻ, PRZEBACZENIE i CHWAŁA; cz. II; źródło: www.youtube.com
  • cz. III:
    KRZYŻ, PRZEBACZENIE i CHWAŁA; cz. III; źródło: www.youtube.com

Opracowanie oparto na następujących źródłach:

angielskich:

hiszpańskich:

francuskich:

norweskich:

włoskich: